Kirjoittaja Masa V » 12. Joulu 2010 22:27
Tässä ei-ammattilaisen kommentteja, lounasravintolat on tuttuja vain asiakaspuolelta...
- Hyvät perusruoat on toivottavia tyyliin lihapulla ja perunamuussi. Niille riittää aina syöjiä.
- Perusruoalle on hyvä olla kala tai kasvisvaihtoehto, porukassa voi aina olla joku joka ei syö lihaa (ainakin jos porukassa naisia) ja silloin menevät toiseen paikkaan. Perusduunareista harva syö kasvisvaihtoehtoa ja miehistä muutenkaan, mutta hyvä se on olla tarjolla.
- Kahvi/tee kuuluvat toki lounaaseen. Harva jaksaa pullaa enää niiden kanssa. Toki pullaa ja sämpylää voi olla silti tarjolla, jos paikassa käy porukkaa myös kahvitauoilla tai aamupalalla.
- Kotimaiset ruuat ovat turvallisimpia, jos jossain on jotain afrikkalaisia teemaviikkoja, niin itse kierrän paikan silloin kaukaa. Hyvä ei ole sekään, että yhdessä paikassa muuten hirvittävän mukava algerialaiskokki maustoi aina ihan perusruoat vähän itämaisittain, toiset tykkäsi hirveästi, mutta itse en yhtään.
- Jälkiruokaa voi olla tarjolla, joko lisämaksusta tai jossain tapauksessa kaikille kuuluvana kuten hernekeitto + pannari.
- Vaikka jo tyrmäsin eksoottisen ruoan, niin muuten listassa toki saa olla mahdollisimman paljon vaihtelua, tavallisten liharuokien ohella kalaa, kanaa yms.
- Oma mielipide on, että suolaa ja voita ei kannata säästellä, mutta konttorien naiset voi olla eri mieltä... tärkeintä kuitenkin on että on raskaamman vaihtoehdon lisäksi kevyempi esim. kasvisvaihtoehto.
- Toki sesonkeja kannattaa ottaa huomioon, esim. itsenäisyyspäivän aattona parempaa ruokaa, joulun alla jouluruokaa jne...
- Leipä (tumma ja vaalea) ja useampi salaattilaji kuuluvat aina maksutta lounaaseen, kuten myös juomat (maito, piimä, vesi, kotikalja). Muutama kaveri on kotikaljan perään ja eivät menisi paikkaan jossa sitä ei tarjota. Monelle naiselle taas hyvä salaattivalikoima on ratkaisevan tärkeä.
- Laitan nyt vielä omia suosikkilounasruokia: lohikeitto, lihapullat ja muusi, makkara ja muusi, pinaattikeitto (ihan oikeasti!), leike ja keitetyt perunat, lasagne, pizzapalat noutopöydästä, muikut ja muusi (ei varmaan kovin yleinen...), makaronilaatikko, kalapasta yms...
Ei näistä varmaan apua ollut... mutta luulen että edustan perinteistä miesruokailijaa, joten siltä pohjalta tuossa voi olla jotain...
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)