Touho kirjoitti:Kunkku on yksi kovimpia kylmäverisiä maailmassa tällä hetkellä mailille ja täydelle matkalle, mutta melkein voisin lyödä vetoa, ettei se voita päätösmatkaa. Kyse on vain siitä, kuinka paljon se saa revittyä etumatkaa kahdella avausmatkalla ja kuinka hyvin se jaksaa sitä takaa-ajajia vastaan puolustaa.
-mailillahan tän täytyy olla tänä vuonna ykkönen.Mutta täydellä matkalla Suivikas laittaa kovemmille kuin esimerkiksi tänään.Kunkkareitten kokonaiskisasta puhuttaesssa sinne viimeiselle 3100:lle löytyy kyllä niin kovia tekijöitä joita matka+se että kyse on kolmannesta matkasta suosii,että en usko Kunkun puolustavan ittelleen kuninkuutta tänä vuonna vielä ainakaan.
Touho kirjoitti:Ja kyllä Camri ja Hullumies on siellä ö-kategoriassa, kun kuninkaasta puhutaan.
-eiks ö-kategoria ole vähän turhan vahva ilmaisu
No,Camri ja Hullumies ehkä vähän huonoja esimerkkejä,kun kumpaakaan ei viimeinen pitkä matka suosi sitten yhtään tipan vertaa.Mutta Köppisen ja IP lennon lasken ihan mahdollisiksi väijyjiksi,mikäli Suivikas ja Kunkku polttanut pateja kahdella ekalla matkalla.
Touho kirjoitti:Ykkössuosikki mulle on ehkä vielä Suivikas, kakkosena Kunkku, kolmantena Köppinen, neljäntenä Tapsan Tahti, viidentenä I.P. Lento ja kuudentena Vieskerin Valo. Noiden ulkopuolelle kuninkuus ei missään nimessä mene ja todennäköisesti joku top3:sta tittelin pokkaa.
-mää taas en nää Tapsan TAhdilla kauheasti annettavaa tohon kuninkuuden kokonaiskisaan.On vähän "turhan tasainen" kaikilta ominaisuuksiltaan,eikä missään saa merkittävää etua muihin nähden.Köppisen voin vielä "hyväksyä" rankingissa IP lennon edelle,mutta mun mielestä Ip Lento (järkyttävän hyvän pitkän matkan+ 3 matkaa lyhyessä ajassa edun takia)on vähintään Ranking 4,mun makuun ehkä Ranking 3 koska Köppisestä on vähän sitä ihan parasta puuttunut tänä vuonna.Vieskerin Valohan on ominaisuuksiltaan nappi hevonen kunkkareihin,mutta x-herkkyyttä ollut vähän ilmassa,enkä usko että menee ravia kolmea matkaa.
Mun mielestä ei tarvi 6 hevosta sanoakseen "ei mene noiden ulkopuolelle"-mun mielestä riittää,että sanoo ne 2 todennäköisintä (kunkku ja suivikas)+ yhden tasaisen varmasti suorittavan joka kyttää mahdollisuuksiaan suosikkien takana.Ja mulle se on ip lento tai köppinen.Ja uskon että sen kolmikon ulkopuolelle kuninkuus ei mene,kumman nyt sitten lopulta sanonkin Ranking kolmoseksi.
Tuo mainitsemasi rutiini kuninkuuskisasta on kyllä huomioitava seikka,ja siinä sekä köppinen että ip lento hyötyy kahteen kuumimpaan suosikkiin nähden.Molemmat on osoittanut kestävänsä oikein hyvin tuon 3 matkaa/ 2 päivää tahdin.Tosin,onko olemassa mitään syytä miksi ei Kunkku tai Suivikaskin sitä kestäisi?Ehkä Jokivarren Kunkulle voi pienen pieneksi riskiksi katsoa sen,ttä painaa ittensä tyhjäksi huimilla vauhtivaroillaan,jos juoksusta sattuu semmoinen tulemaan jonkun muun kilpailijan aiheuttamana.Mutta on se nyt hienosti noi tosi vauhdikkaat juoksut kestänyt eikä tuo riski kovin realistiselta näytä.Mutta jos nyt leikittelee jollain semmoisella ajatuksella,että kunkkarisunnuntaina aamulla vetää maililla Kp:lta 18,9 niin on täysin selvää,että ei voi olla täydessä iskussa sit enää pitkälle matkalle...no,tämä nyt tämmöistä spekulointia jolla ei ole ainakaan vielä mitään tekoa todellisuuden kanssa.
EDIT:
tuo Touhon huomio Moilasesta suurena etuna Köppisen takana on kyllä ihan huomion arvoinen.On ykköskuski kyllä kunkkarikisaan ehdottomasti.Sinänsä en kyllä epäile etteikö Terho Rautiainen klaarais kolmea kisaa Suivikkaan ohjastajana.Suivikas kuitenkin niin "suoraviivainen" hevonen,että ei sen kanssa tarvi ihmeemmin kieli keskellä suuta tasapainoilla.Taktisesti varmaan suht helppo ajaa.

Vuoden 2006 (Velin Vinke) jälkeen ei ole tainnut olla 6-vuotiasta tammaa kuningatarkilvassa. Samanikäisiä poikahevosia ei ole tainnut olla kunkkukilpailussa sitten Cameronin ja vuoden 2001?