Chocolate kirjoitti:Nämä "RaahenTiikerin muisti palailee pätkittäin" -tarinat ovat aivan mahtaviaKiitos Tikru!
-joo.Eihän sitä varman päälle oikein voi mitään sanoa ellei ihan varmaksi muista.
----------------
Tuossa olikin illasta muuan kaverin kanssa taas yksi (taatusti raviurheiluun liittymätön muisti palailee pätkittäin keskustelu).Minä kun olen kotoisin kaipolan teollisuuskylästä,niin siellähän paperiteollisuus on (luonnollisesti) ollut Jumalasta seuraava,ellei sitten Juuso Walden kiilannut kakkossijalle Jumalasta seuraavaksi.No,joka tapauksessa,näin aikuisena on usein huvittanut se,että millaisia (eriskummallisia)asioita me kaipolan lapset tiedettiin,verrattuna jonkun "normaalin" paikkakunnan lapsiin.Esimerkiksi meille oli luonnollista tietää semmoinen piskuinen walesilainen paikkakunta kuin Shotton(noin 5000 asukasta)koska siellä sijaitsi kaipolalaisittain tunnettu paperitehdas.
No,itsekin muistan,että lapsena tiesin Shottonin heti lontoon jälkeen melkeinpä merkittävimpänä brittiläisenä paikkakuntana.Ja onhan se huvittavaa,aivan kuten kaipolalaisten lasten toiveammatitkin pituusleikkurin hoitajasta siistaamon hoitajaan,kun ne muilla paikkakunnilla oli perinteiset toiveammatit poliisi ja palomies(eivätkä nämä poliisin urasta haaveilleet edes tienneet mikä kumma on pituusleikkuri tms)
Mutta nyt sitten tänään kaverin kanssa puhuimme tuosta mystisesta,urheasta pienestä Shottonista jonka nimessä oli suuren maailman tuoksua meille kaipolan lapsille.Ja on uskomattoman vaikea jäljittää mitään faktoja tuosta tehtaasta.Tiedossa on,että se kuuluu UPM konserniin,mutta mistään ei löydy mitään kättä pidempää tueksi ja vahvistukseksi sille,että miksi se meile kaipolalaisille oli niin läheinen?Minun muistin mukaan Yhtyneet PAperitehtaat eivät omistaneet yksiköitä ulkomailla?
UPM on muodostettu fuusioitten kautta 90-luvun puolivälissä (Yhtyneet pap.tehtaat,Rauma-Repola,Rosenlew ym ym)ja siihen konserniin tuo pikkuinen urhea "gallialaiskylä" shotton on kuulunut.Mutta mistään en löytänyt esimerkiksi tietoa siitä,oliko tuo jo Rauma-Repolan tai vaikkapa Rosenlewin omistuksessa ennen fuusiota?
Aloin jo hetken miettiä,että onko koko Shotton vain meille kaipolalaisille lapsille syötetty vertauskuvallinen tarina ilman totuuden häivää?Ikään kuin jonkinlainen epäkristillinen (industriaaliuskoinen)muunnos Daavidista ja Goljatista?

Kiitos Tikru!