Ruikonperä kirjoitti:Touho kirjoitti:http://www.hevosurheilu.fi/Ravit/historiallinen_sopimus_allekirjoitettiin_pariisissa_997698.html
Toivottavasti tästä kehkeytyy hyvää Suomen raviurheilulle..
Kohta Lappeenranta on Suomen päärata
Ei vaan, olisihan tuossa potentiaalia kehkeytyä todella hyväksi jutuksi.
-en muista minä vuonna tilasin HU:n eka kertaa,mutta kyllä se oli vuosia vuosia ennen tätä uudistusta.Ehkäpä 2010?Ehkä 2009?Joka tapauksessa,muistan,että luin ensimmäistä minulle postiluukun kautta tullutta HU:ta äitini asunnossa petäjävedellä,jossa olimme vaimoni kanssa "evakossa" muuan työhaastattelun takia jonne oli helpompi mennä tuolta petäjävedeltä kuin silloisesta asunnostamme.Niin ikään muistan,varmasti että se oli nimenomaan äitini asunto,ei vanhempieni yhteinen jonne he muuttivat myöhemmin,kun äitin työsuhde jatkui.Joten kallistutaan nyt sit vuoteen 2009 aika-arvioissa.Joka tapauksessa tuolla reissulla luin eka kerran HU:ta TILATTUNA minun nimellä ja siinä oli iso,ruotiva,kritisoivakin artikkeli siitä,että miksi Lappeenrannan ravirata ei koeta hyödyntää venäläisiä turisteja paremmin?Silloin pointteina ainakin olivat tuolloin rakennusvaiheena oleva Saimaan Kylpylä vai millä nimellä se silloin starttasikaan,joka tapauksessa kyse on siitä isosta,rauhan mielisairaalan alueelle rakennetusta kylpylästä.Ja toisena pointtina se,että venäjällä ei ainakaan tuolloin (onko vieläkään?)pelattu Toto-pelejä vaikka maassa on vahvahko hevosurheiluperinne?Jos en väärin muista,niin artikkelissa sanottiin totopelien pyörineen neovostoaikoina (joka on sinänsä kai yllättävää?)ja nykyisin turismi-ikäisissä 50-60 vuotiaissa ihmisissä olevan semmoisia,ketkä ovat aikoinaan oppineet pelaamaan totoa.
Minun mielestäni on hämmentävää,että 5 vuoteen tuon artikkelin kirjoittamisen jälkeen(ennen kuin nyt) ei ole näkynyt mitään konkreettisia toimia joka parantaisi tuota mahdollisuutta hyödyntää venäläisturistien mahdollista halukkuutta pelata hevospelejä.
Joitain "maaottelu-henkisiä" ajajakilpailujahan on ollut,muistaakseni.Mutta onko mitään suurempaa,nimenomaan pelimahdollisuuksia parantavaa näkynyt aiempina vuosina?
Lappee voisi "Ihan Oikeasti" olla maan ykkösratoja mikäli alueen vahva venäläisturistien tuntemus käännettäisiin eduksi ja pelieurot saataisiin kiertoon.No,nythän ajat on huonot,ruplan arvo on alhaalla ja poliittisesta tilanteesta johtuen turismi vähäisempää,mutta ei tilanne ole pysyvä.
En osaa arvioida eksakteja summia,mutta olen vakuuttunut,että esimerkiksi vuodenvaihteen turismihuipun aikana Lappeen radan olisi ihan mahdollista kerätä yksittäisiin totoraveihin jotakuinkin 5 numeroinen "ylimääräinen" vaihto venäläisturisteilta,mikäli tapahtumat olisi asiallisesti mainostettuja ja peliopastus olisi kunnossa.
Kai tämä asia koskee jollain tapaa Joensuutakin,mutta käsittääkseni siellä turismi ei ole niin vilkasta kuin etelä-karjalassa?
Itse imatralla 4 vuotta asuneena osaan vain sanoa siitä seudusta,että kyllä,kyllä sitä turismia on PALJON.Eikä imatralla edes ole kansainvälistä raja-asemaa,vaan liki kaikki liikenne tapahtunee "tekaistujen" työsopimuksien myötä,joukossa tietysti ollen jokunen niitäkin,ketkä todella käyvät rajan toisella puolen töissä (esim.paperitehtaat kummallakin puolen rajaa)
-------------------------
jos nyt annetaan oikein mielikuvituksen lentää,niin uudenvuoden tietämillähän lappeessa voisi olla oikein Teemaraveja.Sarjat pelikille Orloveille ja jne...vai lieneekö kilpailukykyisiä Orloveja edes tarpeeksi?
Niin,ja tietysti sen troikan voisi laittaa sinne musisoimaan,joka taannoin säväytti kouvolassa