Orinäyttelyn pisteytys

Tällä alueella keskustellaan jalostuksesta ja kasvatuksesta.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Orinäyttelyn pisteytys

ViestiKirjoittaja Antti K » 11. Maalis 2014 21:50

Olen erittäin paljon samaa mieltä mas:in kommentista!

Kaksivuotiaana näytetyn luokan pitää olla tärkein kriteeri kilpailunäyttöjen antamisessa ja sen yksinään pitäisi riittää parhaimmillaan täysiin pisteisiin kilpailusaavutuksista. Nyt pisteissa painottuu liikaa se osa kilpailu-urasta, jolla ei ole niin suurta jos ollenkaan merkitystä periyttämisen kannalta.

Mielestäni myös meidän Was It A Dream sai aikanaan liian matalat pisteet, mutta Blue Porschen kohdalla voidaan tosiaan puhua oikeusmurhasta.

Olen kummissani myös siitä, kuinka paljon ruotsalaisia näyttöjä arvostetaan pisteytyksessä niin suvun kuin kilpailunäyttöjenkin kohdalla.

Olen varma, että jos olisimme massin kanssa tehneet sokkona pisteet Blue Porschelle, niin olisimme olleet paljon lähempänä toistemme pisteitä kuin orilautakunnan pisteitä.

Painottaako orilautakunta arvioissaan vääriä asioita vai olemmeko massin kanssa pihalla? Voisin joskus tehdä pienen tutkimuksen siitä, mitkä tekijät vaikuttavat periyttämiseen ja mitkä eivät.

[url]
http://masbreeding.fi/blogi/suomen-orin ... pisteytys/[/url]
Antti K

Re: Orinäyttelyn pisteytys

ViestiKirjoittaja Chocolate » 12. Maalis 2014 15:16

Pisteytyksen suhteen eo. arvostamieni asiantuntijoiden näkemysten suhteen olen samaa mieltä. Mutta tekeekö joku todella orivalintansa näiden pisteytysten perusteella?
Chocolate

ViestiKirjoittaja mas » 13. Maalis 2014 16:04

Uskosin, että muutama rohkea suomalainen käyttää pisteitä orivalinnan pohjana :)
Ajatus kuuluukin: jos kerran näyttelyt ovat olemassa, ja niihin käytetään julkisia varoja, niin eikö niiden tuloksissa pitäisi olla käyttökelpoisia ja luotettavia tietoja?
mas

ViestiKirjoittaja Tarzan » 08. Touko 2014 18:31

Ehdottomasti näin, mutta onko viestiä mennyt asiasta päättävälle taholle :) ?
Tarzan

ViestiKirjoittaja pattonhanover » 27. Heinä 2014 08:50

Professorin mukaan oriin pitää olla nuorena ikäluokkahuippu mutta kehityksen pitää jatkua huipulla myös jatkossa. Jos ori on ollut huippu vain kaksivuotiaana niin silloin ei kilpailunäytöt riitä. Suomestahan on paljonkin esimerkkejä hyvistä kaksivuotiaista, jotka ovat olleet silloin uransa huipulla.
pattonhanover

Paluu Jalostus ja kasvatus