Tallikahvion kimppapelit

Tällä alueella keskustellaan totopeleistä. Vihjeet, jossittelut ja muut vastaavat tänne.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja nipa » 24. Heinä 2012 18:32

Kokemuksia kimpoista matkan varrelta on. Hyviä ja huonoja. Kummastakin ääripäästä löytyisi tarinaa tuonne pelimiehen helmiin. Hyvän kimpan voi rakentaa aika monista lähtökohdista. Huonoja kimppoja syntyy itsestään, kun lähtökohdat niiden tekemiseen ovat tekijöille väärät tai ylivoimaiset.

Hyvän kimpan lähtökohdaksi riittää usein yhteinen pelipohdinta ja isompi panostus kuin itsellä olisi varaa. Ei ole aina niin tärkeää kuka rivin tekee, jos aika ajoin osumissa onnistutaankin. Jos äkkirikastumiseen tähdätään, kritiikki tekijöitä kohtaan kasvaa kerta kerralta ja alkuinnostus hiipuu. Ellei sitten käy ylimaallinen säkä heti alkuun.

Hyvässäkin kimpassa voi olla eritasoisia tekijöitä. Kaikki eivät ehkä käy raveissakaan niin ahkerasti kuin toiset, mutta kantavat kortensa kekoon sijoittajina, äänettöminä yhtiömiehinä ja ovat äänessä vain illanvietoissa, kun voittorahoja juodaan. (Seitsemän vuotta kesti meillä raviyhtiö veeviitosen ympärillä, mutta lähtökohta oli, että voitot juodaan eikä panna turhuuteen.)

Netissä tällaisen toimivan kimpan kokoaminen on vaikeampaa siksikin, jos ja kun sen osanottajat ovat pelikokemukseltaan ja -tavoiltaankin toisilleen tuntemattomia. Näin on kimpoille vaikea valita kulloiseenkin pelimuotoon sopivat tekijät. Jos yhdessä näitä pelejä netissä ennakkoon psyykattaisiin, voisi tekijöidenkin valinta olla helpompaa.

Yksityiskohtaisempiin periaatteisiin en tässä mene. Niitä on tullut ketjussa esiin jo koko liuta. Itselleni tuskin enää sopivaa kimppapeliä tästä Fintoton pelimixistä löytyy, mutta tehkää teistä halulliset hyvä kimppa. :D
nipa

ViestiKirjoittaja Harri H » 24. Heinä 2012 18:36

Sehän tietysti on yksi vaihtoehto, millä noita kimppalaisten ideoita saa huomioitua, että jokainen kimppalainen kirjoittaa kierroksen koitoksista omat näkemyksensä, mahdollisimman hyvin perustellen. Näiden tekstien ja omien näkemystensä pohjalta joku kimppalaisista laatii lopullisen kuitin. Tässä tapauksessa siis vuorot jaetaan niin että jokainen pääsee vuorollaan laatimaan kuitin. Tällöin tekijällä on hyvä paketti erilaisia näkemyksiä käytössään, mitä sitten voi hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.

Itse olen enemmän sillä kannalla, että mitään miljoonapottia ei lähdetä tavoittelemaan, mutta ihan niittipohjaksi hakattua riviäkään ei järkeä ole isommalla lapulla haarukoida. Mielekkäintä on pyörittää kimppaa, jossa joskus voi tulla reilujakin lunastuksia, kuin että sitä jättipottia jahdataan vuosikausia. Itsellä ei ainakaan perse kestä jatkuvasti työntää rahaa kimppaan, mikä hakee vain 7 oikein tuloksilla jaettavaa jättipottia.

Ja jos yksi kimppalainen vuorollaan laatii kuitin, on syytä miettiä kannattaako lapusta tehdä mahdottoman suurta. Ehkä tässä tapauksessa maltillisempi panostus tulisi kyseeseen, ei toki ihan mitään parinkympin lappuja aleta väsäilemään, kuten viime kimppayrityksellä :)
Maybe, just once, someone will call me "Sir" without adding, "You're making a scene." - Homer J. Simpson
Harri H

ViestiKirjoittaja Blck » 24. Heinä 2012 21:36

Mua ei itseäni nämä kimppapelit suuremmin kiehdo, mutta Nisulan linjoilla olen aika pitkälti. 10 henkeä ei samalle kierrokselle pysty tekemään kimppaa demokraattisesti, koska jo kahdenkin henkilön mielipiteet on usein vaikea yhdistää. 75 on lisäksi sellainen peli, että jo yhdelläkin tekijällä saattaa olla useita eri vaihtoehtoja lapun rakenteluun, joten useamman tekijän kesken rivi muuttuu mahdottomaksi tehdä.

Yksi keino on olemassa: Lapun tekijä päättää varmat ja kapeasti vedettävät kohteet, muihin lähtöihin voi ottaa mukaan muiden idearasteja.

Aiempaan kommenttina: Sörkän Sälli/She Loves You tai Dance Photo/Valiant Kemp varmoina pelaaminen voi olla ihan yhtä järkevää ja voitollista. Suurvoitto voi osua kumpaankin lappuun, T75:ssä ei varmojen korkeakaan peliosuus estä hyviä voittoja, eikä paljon pelattuja suursuosikkeja kannata väkisin varmistaa. Pitää huomioida myös se, että viime viikonlopun kaltaista tai siihen josssain määrin verrattavaa jättipottia kimppa voi jahdata 100 vuotta osumatta kertaakaan. Sen takia kannattanee etukäteen miettiä minkätyyppisiä lappuja haluaa kimpan pelaavan.

Terv. Kouvolan kimpassa 16.6 3100m Fire Leader varmana...
Blck

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 24. Heinä 2012 22:15

Blck kirjoitti:Aiempaan kommenttina: Sörkän Sälli/She Loves You tai Dance Photo/Valiant Kemp varmoina pelaaminen voi olla ihan yhtä järkevää ja voitollista.

No tarkoitus ei ollut sen kummemmin vertailla noiden kahden eri vaihtoehdon järkevyyttä, vaan todeta että demokraattisesti tehdyssä rivissä nuo varmat ovat aina ne eniten pelatut. Sille ei voi mitään. Joku toinen kerta se olisi voinut olla parempi vaihtoehto.
-Nisula-

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 25. Heinä 2012 01:50

se on kyllä useasti tullut(ehkä jopa omaksi yllätykseksi)huomattua,että korkeiden suosikkienkin pitäminen ei välttämättä estä kunnon pottia 75:ssa.

Tää on ihan mutu-heitto,mutta väittäisin ihan vuodenkin sisään tulleen kierroksen,jossa voitonjako oli useita kymmeniä tuhansia vaikka 3 liki 70% suosikkia piti.
Joku kaiku on päässä,että samalla kierroksella ainakin Vivaldi Flevo ja MAgical Queen ois pitänyt törkeen pelattuina ja 7 oikeita löyty 2 tai 3 kpl tms....Puhutaan kuitenkin veikkauksen V75 aikakaudesta,mutta ei kuitenkaan mistään reilusti yli vuodesta tai pisemmästä ajasta.

No,eihän se matemaattisesti ajateltuna....eihän se tarvi kun osua kaksi 2% pelattua ja teoreettisesti kuponkipin harvenee 1/250 osaan....mutta jotenkin ajattelis,että näitä tietokoneharavoitsijoita jo alkais oleen sen verran,että esimerkiksi juuri kolmen 70% suosikin kautta ois tilkitty ne kaikki maksavat yhdistelmät aika tehokkaasti?

Mutta toisaalta tästä on tullut juteltua ennenkin->kombinaatiopelissä peliprosentit eivät ratkaise kuin ekan lähdön osalta(jos sen 1.kohteen voittaa 50% hevonen,niin lappuja on tallella tasan 50%).Sen jälkeen hevosen alkuperäisellä peliprosentilla ei ole kuin suuntaa antava arvo.Koska emme voi tietää missä määrin mukana oleviin lappuihin on rastitettu tulevia oikeita merkkejä.Teoreettisesti on esimerkiksi mahdollista tilanne,jossa 1.kohteen 50%:sen hevosen kiinni saaneista jokaisella on mukana 2.kohteen 25% hevonen joka voittaa(->eli yksikään 2.kohteen osanneista ei tippunut 1.kohteessa).Tuolloinhan kuponkipino harvenee vain puolella,vaikka sen alunperin teoreettisesti olisi pitänyt harveta neljännesosaan.

Ja toisaalta "liian suurta" voitonjakoa(alkukohteissa vaikka osuneet isot suosikit)voi tietysti selittää vaikka loppukohteiden(jolloin kuponkeja jo vähemmän mukana)kahdella näennäisen helpolla 10% pelatulla/osuneella hevosella.Ne kun ei vaan ne kaksi enää välttämättä kohtaa yhdessäkään mukana olevassa lapussa....
No joo...jokainen tajuaa kyllä mitä koitan selittää.
---------------------------

Mun mielestä 75 muuten on ollut aina se "kuningaslaji" omalla tavallaan....mutta kyllä on raakasti omakin pelaaminen(tai siis sijoitetut summa,ei välttämättä pelaaminen kerrallisesti)vähentynyt,kun Fintoto huononsi ehtoja niin saakelisti.
Keskiviikkopeli sen sijaan taisi vaan parantua?
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri

ViestiKirjoittaja Blck » 25. Heinä 2012 21:58

-Nisula- kirjoitti:
Blck kirjoitti:Aiempaan kommenttina: Sörkän Sälli/She Loves You tai Dance Photo/Valiant Kemp varmoina pelaaminen voi olla ihan yhtä järkevää ja voitollista.

No tarkoitus ei ollut sen kummemmin vertailla noiden kahden eri vaihtoehdon järkevyyttä, vaan todeta että demokraattisesti tehdyssä rivissä nuo varmat ovat aina ne eniten pelatut. Sille ei voi mitään. Joku toinen kerta se olisi voinut olla parempi vaihtoehto.

Ei ollut tarkoitus vastata sulle, vaan RaahenTiikerille, joka pohti jälkimmäisiä varmoja tuotteliaammiksi :) Edelleen samoilla linjoilla kimppapelien laadinnasta.
Blck

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 25. Heinä 2012 23:08

en tainnut väittää tuotteliaammiksi.Ainoastaan useammin osuviksi ja "kimppahenkeä" ylläpitävimmiksi.(useampien osumien kautta)
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri

ViestiKirjoittaja Masa V » 26. Heinä 2012 11:31

Itse en viitsi kimppoihin laittaa rahaa, mieluummin häviän tai voitan itse omilla ideoilla... Silti täytyy muutamalla sanalla kommentoida keskustelua.

Käytännössä kuponkien tekeminen yhdessä on hankalaa ellei mahdotonta. Kaikkien tai edes kolmen henkilön näkemysten yhdistäminen ei useinkaan onnistu. Toki kaikki voivat kirjoittaa ideoitaan perustellen, ja tekijä(t) sitten voi sieltä valintojensa mukaan poimia. Perustelemattomilla ideoilla ei oikein ole painoarvoa.

Vuoroviikkosysteemi toimii parhaiten, muut voivat sitten antaa ideoita ja tekijä harkintansa mukaan hyödyntää niitä tai olla hyödyntämättä.
Jotenkin T75:ssä on hirveän vaikea jäädä voitolle, kun hevosten asiat on aika hyvin kaikkien yleisessä tiedossa. Jossain pikkuratojen T4:ssä voi oikeasti olla sellaisia ideoita, että 2% pelatun hevosen voittomahdollisuudet ovatkin 20%. Tosin tämä alkaa olla näin datamaattien ja Internetin juoksuselostusten/videokirjaston aikaan yhä harvinaisempaa.

Kimpoissa melkein tärkeintä onkin tällainen sosiaalinen tarkoitus, aniharva kimppa on voitollinen.
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V

ViestiKirjoittaja Touho » 28. Heinä 2012 21:34

Kuivuiko tämä nyt sitten kokoon ennen kuin kunnolla alkoikaan? Tänään ainakin siirtyi melkein 150 000 euroa rahaa Derby-päivän seiskaan... Olen edelleen sitä mieltä, että kimppa kannattaisi koota kasaan pelkästään näillä Jackpot-kierroksilla, muilla kierroksilla sijoitus ja tuotto eivät oikein kohtaa.
Touho

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 13. Elo 2012 14:28

Touho kirjoitti:Kuivuiko tämä nyt sitten kokoon ennen kuin kunnolla alkoikaan? Tänään ainakin siirtyi melkein 150 000 euroa rahaa Derby-päivän seiskaan... Olen edelleen sitä mieltä, että kimppa kannattaisi koota kasaan pelkästään näillä Jackpot-kierroksilla, muilla kierroksilla sijoitus ja tuotto eivät oikein kohtaa.

Niin, Derbypäivä lähestyy ja kun paikanpäälle tulee varmaan mentyä niin joku kimppapeliä olisi kiva jännittää kun itse ei tule T75:tä tehtyä kuitenkaan. Eli onko ketään innokasta porukan vetäjää? Mikä olisi sopiva sijoitus? 50? Ja minä voin olla vapaaehtoisesti äänetön yhtiömies, minua ei tartte kuunnella lappua tehdessä, hyväksyn kaiken muun paitsi totaalisen mummorivin.
-Nisula-

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 13. Elo 2012 15:50

ainakin keskustelu pääsi tyrehtymään.Itse tässä jo yhtenä yönä töissä trukilla ajellessani mietin Derby-päivää.....

Oma ajatus (tietämättä edes sarjoja jotka ovat 75 kohteina)oli,että BdW on läpivarmana riippumatta peli prosenteista(on tyhmää pelata liki varmasti tapahtuvaa vastaan)ja sitten hajoitan koko muun paskan (eli kuusi lähtöä) aina 2 ideavarmaa käyttäen 15 rivin kokonaisuudeksi.Eli joka lapussa on 3 varmaa;brad ja kaksi (jollain tapaa )ideamerkkiä.
Eli joka lapussa 4 kohdetta jotenkin leveämmin pelattuna.En ota kantaa siihen,mitä "ideamerkki tässä tapauksessa välttämättä tarkoittaa,eikä niiden tarvitse olla edes keskenään peliteknisesti samankaltaisia.Ykkössuosikkikin voi olla "ideamerkki" mikäli tuntuu alipelatulta.
No,jokatapauksessahan lopputulema on se,että Bradin ja edes kahden noista "ideamerkeistä" on osuttava,että on mahdollisuus 7 oikeaan.
Ideamerkkien idearikkaudesta riippuen ajattelin mahdollisesti ottaa "ideavarman" mukaan myös aina kyseisen lähdön leveään rastitukseen,"ideavarmojen" idearikkaudesta riippuu myös se,teenkö pelin T7:na vai 75:na.

Itse en ole vielä täysin sisäistänyt sitä ajatusta,että bonuskierroksella kannattaisi EHDOTTOMASTI pelata pelkkää T7:aa (johon kyllä kaikki ylim.raha toki tulee)jos kierroksella suinkin on mahdollisuus suht maistuvalla 6-oikein osumalla pienentää kaiken menettämisen riskiä.

Jos joku on ajatuksissaan yhtään samoilla linjoilla,niin kimppa kelpaa?
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri

ViestiKirjoittaja Touho » 13. Elo 2012 15:53

Laitetaan vaan kimppaa kasaan Derby-päivälle. Jos nyt ensin vaikka kokeillaan vaan, että yritetään tehdä lappu yhdessä ja nyt vain tämän yhden kerran? Tyyliin just joku 50e/naama näin alkuun. Nimiä ylös? Ja kuka vetää?
Touho

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 13. Elo 2012 19:40

50/naama lienee hyvä?
Minulta löytyisi vieläpä pankkitili joka on ollut käyttämättä(ja siis puhtaasti nollilla,eli ei sekaannusvaaraa)vuosiakausia.Eli teknisesti voin vetää porukkaa tuon osalta ja vaikka syöttää rivejä,mutta minkäänlaista vastuullista päätäntävaltaa en halua riveissä mahdollisista kiistakohteista ottaa.Sen voin sanoa oikeastaan vaan etukäteen (jos ei nyt ehtona,mutta jonkun sortin pääperiaatteena)että jos ei keskiviikko tuo jotain uutta esiin,niin Bradia vastaan pelaamaan lähtemisen derby-päivänä koen hölmöläisten touhuna(prosenteista riippumatta)enkä sitä mahdollisissa omissa riveissäni tee,enkä varmasti lähtisi kimppaan jossa niin tehtäisiin.(<-- ja tähän selvennykseksi,että itse olen pitänyt hyvän pelimiehen tapana,että jos omia rivejä tehdäänkin kimppojen lisäksi,niin kimppaa ei pyritä muokkaamaan omia pelejä tukemaan,vaan ne ovat kaksi eri asiaa).

Eli voin allekirjoittaa;
Raahen Tiikeri(50)mukana Brad ehdon täyttyessä,ja täyttymättäkin,mikäli keskiviikko antaa syytä toisin ajatella.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri

ViestiKirjoittaja Touho » 13. Elo 2012 20:18

RaahenTiikeri kirjoitti:Eli voin allekirjoittaa;
Raahen Tiikeri(50)mukana Brad ehdon täyttyessä,ja täyttymättäkin,mikäli keskiviikko antaa syytä toisin ajatella.

Olen samaa mieltä Bradista.

Sitten siihen itse rivin tekoon. Mun mielestä jos kimppaan sattuisi tulemaan vaikka 10 henkeä, sitten vedetään yksi lappu, joka maksaa tasan tarkkaan sen 500 euroa, jos ei sitten jotain hajotusta aleta väsäämään. Rahat siirretään jonkun tilille, joka sitten siirtää rahat Fintotoon ja tekee sovitun rivin, ottaa siitä screenshotin ja lähettää YV:llä jokaiselle kimppalaiselle.
Touho

ViestiKirjoittaja Chocolate » 14. Elo 2012 10:47

Olen messissä, en tosin osaa ottaa screenshotia :ashamed:
Chocolate

ViestiKirjoittaja Touho » 14. Elo 2012 11:12

Chocolate kirjoitti:Olen messissä, en tosin osaa ottaa screenshotia :ashamed:

Jos käyttää Windowsia, näppäimistössä on nappi jossa lukee "PrntScr" "Print Screen" "Screen" tai jotain semmoista. Painaa sitä ja kone kopioi sen hetkisen näytön. Sitten menee esimerkiksi Painttiin ja painaa oikeata klikkiä ja liitä. Screenshotin pitäisi ilmestyä tällöin Painttiin ja sen pystyy siitä sitten rajaamaan.

Jos käyttää iMacia, rajatun screenshotin saa painamalla "cmd", shift ja numero 4.
Touho

ViestiKirjoittaja Frans H Jouset » 14. Elo 2012 11:34

Touho kirjoitti:Jos käyttää Windowsia, näppäimistössä on nappi jossa lukee "PrntScr" "Print Screen" "Screen" tai jotain semmoista. Painaa sitä ja kone kopioi sen hetkisen näytön. Sitten menee esimerkiksi Painttiin ja painaa oikeata klikkiä ja liitä. Screenshotin pitäisi ilmestyä tällöin Painttiin ja sen pystyy siitä sitten rajaamaan.

Sen verran vielä tuosta screenshotista, että painamalla ALT+PRINT SCREEN -näppäimiä voit kopioida kuvan vain aktiivisesta ikkunasta (eli "päällimmäisestä'), ei koko näytöstä.
Frans H Jouset

ViestiKirjoittaja Chocolate » 26. Elo 2012 12:04

No miten on, ketä messissä Derbylauantain teeseiskaan? Olisikohan mahdollista käyttää samaa pelitiliä kuin Tallikahvion kimppapeleihin aiemmin?
Chocolate

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 26. Elo 2012 12:13

joo,sama kiinnostaisi....
Itse valmiina kuin partiopoika kunhan mukaan nyt vaan ilmoittautuisi sitten jonkin verran porukkaa...
Äkkiseltään tuntuisi,että ei millääm saada sitä puhuttua kymmentä henkilöä.....mutta kai joku 7 kertaa 50 jo jonkunlaiseen peliin alut antaa?
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 29. Elo 2012 10:07

YO!

Löytyykö kimpalle vetäjää? Asialla alkaa oleen kiire kun rahansiirrossa menee se yksi pankkipäivä kuitenkin. Mä en kerkeä millään, duunia tiedossa to-su vajaat kolmekymmentä tuntia...
-Nisula-

EdellinenSeuraava

Paluu Totopelit