isot kimpat saavat jatkoa

Tällä alueella keskustellaan raviurheilusta yleisellä tasolla.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja supaseppä » 04. Elo 2013 23:35

:biggrin: No itse ostin teivon kimpasta osuuden jo alkumetreillä.
Luonnollista jatkoa minulle kun jo kolmessa isossa kimpassa olen. :)
Hymynkare on jatkuvasti kesällä yllättänyt positiivisesti ja toiminta kimpassa on hyvin aktiivista :biggrin:
Lumi-iiris kilpailee harvakseen ja on jäänyt kehityksessä hivenen paikoilleen, :? Ja se tulee sit kimpan osalta jo loppuvuodesta päätökseen.
Apilan ruska on vielä alakoulussa et sen suhteen ollaan odottavalla kannalla ;)

Tuossa juuri sain postia ja huonolta näyttää kimppojen toteutumisen suhteen, Teivossa ollaan myydyissä jossain 300-400 välillä ja se nettisivujen mukaan johtaa myyntitilastoa. :nonono:

Itseä oikeasti kiinnostaisi, JOS olisi ylimääräistä rahaa joku toimminnallinen kimppa, siis kimppalaiset hoitaisivat itse hevosen kukin vuorollaan. Tai yhteisvoimin.
Tietysti pitäisi olla kaiketi joku " boss " Joka sanoo miten edetään.
Tiedä sit miten tuommoiset toimii?
Tietty minua tuomoinen kimppa kiinostaa kun itsellä on hevosista käytännön kokemustakin ja jopa ravikorttikin on muinoin tullu suoritettua, vaikka starttiakaan en ajanu! :)
Ja tuo emäntäkin on hevoskoulut käyny ja itse olen harrastusmielessä kengitellytkin.
supaseppä
 
Viestit: 900
Liittynyt: 28. Touko 2010 22:58
Paikkakunta: Tampere

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 05. Elo 2013 08:37

supaseppä kirjoitti:Apilan ruska on vielä alakoulussa et sen suhteen ollaan odottavalla kannalla ;)


-löytyihän tältäkin palstalta omistajakollega.Joululahjaksi sain palan Apilan Ruskaa.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Judi » 05. Elo 2013 09:36

supaseppä kirjoitti:Itseä oikeasti kiinnostaisi, JOS olisi ylimääräistä rahaa joku toimminnallinen kimppa, siis kimppalaiset hoitaisivat itse hevosen kukin vuorollaan. Tai yhteisvoimin.
Tietysti pitäisi olla kaiketi joku " boss " Joka sanoo miten edetään.
Tiedä sit miten tuommoiset toimii?
Tietty minua tuomoinen kimppa kiinostaa kun itsellä on hevosista käytännön kokemustakin ja jopa ravikorttikin on muinoin tullu suoritettua, vaikka starttiakaan en ajanu! :)
Ja tuo emäntäkin on hevoskoulut käyny ja itse olen harrastusmielessä kengitellytkin.


Itellä ois kans kiinnostusta enemmän tämmöseen. Jotenkin vaan tuntuu että onko sitten liian monta kokkia sopassa kun jokaisella varmasti on mielipide miten asiat pitää tehdä, kun on jotain tietämystäkin. Vaikka viisikin kimppalaista (tai kimppapariskuntaa?) niin siihenkin mahtuu jo monta mielipidettä :) Itselläni on tosta Demonista kohtuu iso siivu, ja on kyllä itelle tärkeää että sen oman hevosen kanssa pääsee myös tekemäänkin jotain vaikka on ammattitreenissä. Sen takia en ole oikein noista isoista kimpoista innostunut, kun ei ne a) tunnu omilta kun omistusosuus on aika mitätön b) niiden kanssa ei varsinkaan pääse tekemään mitään. Hymynkaretta kyllä pitkään mietin kun se nyt on samassa tallissa kun tuo oma, mutta jäi sitten se osuus ostamatta loppupelissä. Kivasti on kyllä Teron kanssa toiminut systeemit, pääsen välillä Demonia ajamaan ja yleensä samana päivänä löytyy muutama muukin ajettava tallista :D
Avatar
Judi
 
Viestit: 475
Liittynyt: 15. Elo 2009 19:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Frans H Jouset » 05. Elo 2013 09:56

RaahenTiikeri kirjoitti:
supaseppä kirjoitti:Apilan ruska on vielä alakoulussa et sen suhteen ollaan odottavalla kannalla ;)


-löytyihän tältäkin palstalta omistajakollega.Joululahjaksi sain palan Apilan Ruskaa.


Jä täältäkin löytyy yksi osuus Apilan Ruskasta. :)

Taloudestamme löytyy myös yksi osuus Travkompaniet:sta, kun poika halusi osuuden Maharajah:sta. Kaupanpäälle tuli noin 14 muutakin hevosta. Noita hevosia vaan harvemmin livenä, mutta ATG-playstä onneksi noidenkin juoksuja näkee kiitettävästi. Poika on nyt sitä mieltä, että seuraavaksi meidän tamma pitäisi siementää "omalla" oriilla. Sanoin, että jos hän saa mukavat alennukset omistajana varsamaksuista niin mikä ettei Maharajah voisi olla mielenkiintoinen ori. ;)

Olen myös harkinnut ottaa osaa Porin raviliigakimppaan, mutta en oikein jaksa uskoa, että saavat tarpeeksi osuuksia myytyä. Ilmeisesti jos oikein ymmärsin, niin kimppoja voidaan yhdistellä jos ei johonkin tule tarpeeksi. Tämä ei oikein innosta, koska haluan olla mukana sellaisessa kimpassa, jossa hevonen lähellä minua, eli voin sitä halutessani käydä helposti katsomassa.

Sama kaava minulla on ollut omienkin hevosten kohdalla. Nyt vain tuon vuosikkaan tamman kanssa on vähän ongelmia, kun ei kaikki kriteerit täyttäviä paikkoja oikein tahdo olla. Nyt pitäisi aluksi vähän vielä jatkaa keväällä alkanutta opiskelua raviaakkosissa ja sitten jatkaa treenissä tähtäimessä ensi vuoden opetus- ja koelähtö ainakin. Lisäksi päivittäinen pitkäulkoilumahdollisuus oltava. No tänään pitäisi ratketa, että ottaako yksi lähellä oleva kohtuu hyvin pärjännyt treenari tammuskan työstettäväksi.
Avatar
Frans H Jouset
 
Viestit: 364
Liittynyt: 01. Tammi 2012 18:15

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Masa V » 05. Elo 2013 15:55

Judi kirjoitti:
supaseppä kirjoitti:Itseä oikeasti kiinnostaisi, JOS olisi ylimääräistä rahaa joku toimminnallinen kimppa, siis kimppalaiset hoitaisivat itse hevosen kukin vuorollaan. Tai yhteisvoimin.
Tietysti pitäisi olla kaiketi joku " boss " Joka sanoo miten edetään.
Tiedä sit miten tuommoiset toimii?
Tietty minua tuomoinen kimppa kiinostaa kun itsellä on hevosista käytännön kokemustakin ja jopa ravikorttikin on muinoin tullu suoritettua, vaikka starttiakaan en ajanu! :)
Ja tuo emäntäkin on hevoskoulut käyny ja itse olen harrastusmielessä kengitellytkin.


Itellä ois kans kiinnostusta enemmän tämmöseen. Jotenkin vaan tuntuu että onko sitten liian monta kokkia sopassa kun jokaisella varmasti on mielipide miten asiat pitää tehdä, kun on jotain tietämystäkin. Vaikka viisikin kimppalaista (tai kimppapariskuntaa?) niin siihenkin mahtuu jo monta mielipidettä :) Itselläni on tosta Demonista kohtuu iso siivu, ja on kyllä itelle tärkeää että sen oman hevosen kanssa pääsee myös tekemäänkin jotain vaikka on ammattitreenissä. Sen takia en ole oikein noista isoista kimpoista innostunut, kun ei ne a) tunnu omilta kun omistusosuus on aika mitätön b) niiden kanssa ei varsinkaan pääse tekemään mitään. Hymynkaretta kyllä pitkään mietin kun se nyt on samassa tallissa kun tuo oma, mutta jäi sitten se osuus ostamatta loppupelissä. Kivasti on kyllä Teron kanssa toiminut systeemit, pääsen välillä Demonia ajamaan ja yleensä samana päivänä löytyy muutama muukin ajettava tallista :D


Heh, kyllä viisikin kimppapariskuntaa kun on saman hevosen ympärillä, niin ongelmia on luvassa aika todennäköisesti. Jo kaksikin pariskuntaa taitaa yleensä olla liikaa :) . Toisaalta, voihan se homma toimia siten, että siinä on selkeästi päätetty vastuullinen valmentaja, joka saa tehdä päätökset ja muut sitten voivat ehdottaa asioita ja olla apuna. Liian monta tasaveroista kokkia johtaa aina kaaokseen... yksi päävastuullinen niin homma voi toimia.

Itsekään en ole isoista kimpoista innostunut, ei se 0,1-10% tunnu yhtään omalta, ihan sama onko jotain kimppatapaamisia vai ei. En halua olla osakas, joka vaan saa tietoa sähköpostilla eikä ne kimppatapaamisetkaan oikeasti voisi vähempää kiinnostaa. Tämä uusi kimppaidea on kyllä raviurheilun kannalta hieno ja ihan vakavissaan harkitsin ostaa kannatusmielessä satasen osuuden Jani Hautaviidan tallista, mutta jäi kuitenkin ostamatta... Mutta jos ja kun tällä saadaan edes joitakin uusia ihmisiä lajin pariin niin loistojuttu, en väheksy ollenkaan suuria kimppoja vaikka itseä ne ei sytytäkään. Kimppaomistaminen on raviurheilun tulevaisuuden kannalta tärkeätä, kulut on hevosenpidossa niin suuret, että itsekin olen saanut huomata ettei normaali ihminen niitä hevosia oikein yksin voi omistaa. 400/kk on minimi amatöörivalmennuksessa ja alle 750 euron on vaikea löytää veroja maksavaa ammattivalmentajaa Etelä-Suomesta.

Sitä voisi ostaa osuuden jostain 10% huippuhevosesta huippunimeltä tyyliin Korvenoja, Korpi, Nurmos yms... Kerran kuussa tulisi joku sähköposti ja sitten voisi porukalla käydä tallilla kerran tai kaksi vuodessa. Valmentajaan ei siinä itse tutustuisi yhtään ja kimppaporukkakin pysyisi tuntemattomana. Mutta ei sellaisen hevosen menestys tuntuisi tarpeeksi omalta. Mieluummin hevonen saa mennä valmentajalle, joka on sen verran tuttu, että voi suoraan soitella tai raviradalla ohimennen kysellä hevosen ja tallin kuulumisia tai pistäytyä ohimennessä muuten vaan käymässä tallilla. Itse pidän myös siitä, että hevonen on sen verran pienessä tallissa, että valmentaja sitä myös oikeasti valmentaa, usein hoitaakin ja tietää kaikki hevosen asiat.

Judin tilanne Demonin kohdalla mahtaa olla aivan ihanteellinen, kun pääsee ammattitallissa olevan hevosen arkeen tuolla tavoin osallistumaan ja samalla varmasti vielä helpottaa valmentajan työtaakkaa. :thumbup:
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V
 
Viestit: 5292
Liittynyt: 11. Loka 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja supaseppä » 05. Elo 2013 16:43

:lol: Niin arvelinkin et jos on 10 henkeä kimpassa, niin soppa syntyy...
Tai tiedänkin kaveri on mukana 4-10 hengen kimpoissa, päätään pyörittelee menosta joskus...
:D Jaa että Apilan ruskan omistajia on täällä liuta :thumbup:

Itse otan ilon irti näistä häntäjouhi osuuksista, kaikki pollet olen livenä jo nähnyt vierestä.
Hymynkaretta kävin kaksi kertaa katsomassa kaustisella ja kunkkareissa tietty mut vain katsomon puolelta.

Tuo lumi-iiris tuli juuri tsekattua vermossa ja ruskan kävin katsomassa porissa viimevuonna.
Lumi-iiristä kesälommalla odottelin lappeen suunnalle starttiin kun olisin kyläilly sielläpäin muutenkin sitten. Mut ei startannu.

No emännällä on Taikurilainen ruuna ratsuna, jos kauhee ravipuumi iskee niin täytyy laittaa sille kärryt perään... kylläkin kuulemma sitä Tupamäkikin ja muutama muu ammattilainen on aikoinaan koittanu onnistumatta :biggrin:

Tuo Ruska onkin ihan kääntämätön kortti kaksi varsaa on isä-emänisä yhdistelmästä ja Ruska niistä vanhin, väri on erikoinen ja hyvin sen emän vanhempi varsa kulkee, mielenkiintoinen tapaus.
Ja eikös tuo Miettinen valmentajana ole kykynsä todistanut?
supaseppä
 
Viestit: 900
Liittynyt: 28. Touko 2010 22:58
Paikkakunta: Tampere

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja supaseppä » 05. Elo 2013 16:52

;) Onko Judi ajanu Hymynkaretta? Jos olet miltä vaikutti?
Kauheasti on nyt kesällä kehittyny... ihan on ikäluokan kymppikärjen tuntumassa ajallisesti, tiliä se ei ole tehny eikä minusta ole väliäkään, ei näillä rikastu vaikka hyvinkin tienais.
supaseppä
 
Viestit: 900
Liittynyt: 28. Touko 2010 22:58
Paikkakunta: Tampere

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Judi » 05. Elo 2013 17:32

supaseppä kirjoitti:;) Onko Judi ajanu Hymynkaretta? Jos olet miltä vaikutti?
Kauheasti on nyt kesällä kehittyny... ihan on ikäluokan kymppikärjen tuntumassa ajallisesti, tiliä se ei ole tehny eikä minusta ole väliäkään, ei näillä rikastu vaikka hyvinkin tienais.


Kerran tai pari on tullut ajettua, onhan se sellanen varsa millä ravi käy kyllä oikein helposti. Keväällä kun ajoin niin oli vielä aika mutkula, on se siitä tainnut jo miehistyä :) Korviaan vaan silloin pyöritteli kun koitti käskeä. Monta hiittiä on kyllä ajettu niin että ite oon ajanut Demonilla ja Tero Hymynkareella ja aina se on hyvältä vieressä näyttänyt.

Kyllä siinä konetta on, ja allekirjotan kyllä sen mitä Terokin sanoo että 5-vuotiaana se voi olla tosi hyvä!
Avatar
Judi
 
Viestit: 475
Liittynyt: 15. Elo 2009 19:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Frans H Jouset » 05. Elo 2013 19:10

supaseppä kirjoitti:Tuo Ruska onkin ihan kääntämätön kortti kaksi varsaa on isä-emänisä yhdistelmästä ja Ruska niistä vanhin, väri on erikoinen ja hyvin sen emän vanhempi varsa kulkee, mielenkiintoinen tapaus.
Ja eikös tuo Miettinen valmentajana ole kykynsä todistanut?


Ihan mielenkiintoinen varsa on ja tosiaan ihan mukavasti se vanhempi varsa on kulkenut. Jouni varmaan saa Ruskasta sen ulos mitä sieltä on saatavissa, onhan hän varsinkin suomenhevosilla menestynyt viime vuosina tosi hyvin. Tästä vuodesta näyttää tulevan paras, ainakin rahamäärässä.
Avatar
Frans H Jouset
 
Viestit: 364
Liittynyt: 01. Tammi 2012 18:15

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja supaseppä » 05. Elo 2013 21:54

Judi, sepäs mukavaa että olet saanu kokeilla sitäkin.
:biggrin: Sinulla on kyllä hyvä vertailu kohde se Demon, minusta se on top 3 joukossa 4v ikäluokassa.
Harmi kun tuli ongelmia, mutta niitä loukkaantumisia minäkin pelkään Hymynkareen kohdalla ja varsinkin jalat ei vielä niin vahvoilta minun silmään vielä näyttäneet.
Samoin minusta Hymynkare on vähän etuveto malli, silmä kaipas takamoottoriin enemmän lihasta.
Mut varsahan tuo vielä on, josko se rupeis kehittään ensi talvena taakse lihasta. Etumoottori oli jo massiivinen runkoon nähden ja konehuone kyllä näytti tilavalta.
Ja ei sen runkokaan niitä pisimpiä ole, mut pituuttahan nuo ei enää kasva.
Kyllähän tuolla pitkälle pääsee jos pysyy Demonin perässä :D
supaseppä
 
Viestit: 900
Liittynyt: 28. Touko 2010 22:58
Paikkakunta: Tampere

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Judi » 07. Elo 2013 08:45

supaseppä kirjoitti:Judi, sepäs mukavaa että olet saanu kokeilla sitäkin.
:biggrin: Sinulla on kyllä hyvä vertailu kohde se Demon, minusta se on top 3 joukossa 4v ikäluokassa.
Harmi kun tuli ongelmia, mutta niitä loukkaantumisia minäkin pelkään Hymynkareen kohdalla ja varsinkin jalat ei vielä niin vahvoilta minun silmään vielä näyttäneet.
Samoin minusta Hymynkare on vähän etuveto malli, silmä kaipas takamoottoriin enemmän lihasta.
Mut varsahan tuo vielä on, josko se rupeis kehittään ensi talvena taakse lihasta. Etumoottori oli jo massiivinen runkoon nähden ja konehuone kyllä näytti tilavalta.
Ja ei sen runkokaan niitä pisimpiä ole, mut pituuttahan nuo ei enää kasva.
Kyllähän tuolla pitkälle pääsee jos pysyy Demonin perässä :D


Ei nyt tähän topiciin enää varsinaisesti liity, mutta itselle jotenkin vaikea ajatella että Demon on Top3 ikäluokassaan. Olihan se uskomattoman hyvä tämän vuoden starteissa tähän mennessä, mutta samalta viivalta ei olla vielä lähdetty noiden parhaiden kanssa. Killerillä jäi korvat avaamatta, että kai sieltä vielä joku pykälä olisi löytynyt lisää mutta eipä tointanut ajaa kun Eila meni jo. Silti uskon itse vasta että se on Top3 (muutenkin kuin rahatilastossa) vasta kun osoittaa sen auton takaa muiden huippujen rinnalta.

Tuolla on sellainen todennäköisesti syntymävika (ei perinnöllinen) jalassa minkä vuoksi voi ura olla katkonainen, toivottavasti nyt Oulu Express -karsintoihin päästäisiin ja sen jälkeen Kriteriumiin. Sitten olen itse kauteen tyytyväinen, kävi niissä miten kävi :) Hymynkareella lienee samanlaiset suunnitelmat.
Avatar
Judi
 
Viestit: 475
Liittynyt: 15. Elo 2009 19:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Antti K » 08. Elo 2013 13:24

Toivotaan että onnistuu! Suurkimppa voisi olla monelle pehmeä lasku syvemmälle hevosen omistamisen saloihin.

Jos kimpalla on selkeät säännöt ja hyvä vetäjä niin en näe syytä miksi suurempikaan kimppa ei toimisi. Kyllä ne hevoset tuntuvat yhtä omilta omistaa sitten 5% tai 50%!

Kimpan suurimpana etuna näen mahdollisuuden päästä suuremmalla pääomalla kiinni arvokkaampaan hevoseen. Myös se että mukana on muita jakamassa mahdollisia onnistumisia ja väistämättä eteen tulevia huonompia päiviä on kimppaomistamisen vahvuuksia.

Tietenkin kimpassa joutuu tyytymään kimpan enemmistön mielipiteisiin eikä joka asiassa juuri se oma mielipide pääse niskanpäälle. Omistajat ovat kyllä keskimäärin fiksua väkeä ja päätösetkin sen mukaisia eli kimpan mielipide on useasti sitä omaa viisaampi (ainakin allekirjoittaneen kohdalla).
Antti K
 
Viestit: 1618
Liittynyt: 16. Elo 2009 21:12

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Masa V » 20. Elo 2013 13:09

huru-ukko kirjoitti:
Jos kimpalla on selkeät säännöt ja hyvä vetäjä niin en näe syytä miksi suurempikaan kimppa ei toimisi. Kyllä ne hevoset tuntuvat yhtä omilta omistaa sitten 5% tai 50%!

Kimpan suurimpana etuna näen mahdollisuuden päästä suuremmalla pääomalla kiinni arvokkaampaan hevoseen. Myös se että mukana on muita jakamassa mahdollisia onnistumisia ja väistämättä eteen tulevia huonompia päiviä on kimppaomistamisen vahvuuksia.
.


Näin asia juuri on, kyllä suurikin kimppa voi toimia hyvin ja useimmiten varmasti toimiikin. Ainakin jos se on valmentajajohtoinen eli selkeästi yksi vastuuhenkilö. Isompi riski on näissä kimpoissa missä valmennellaankin yhdessä ja tallitöitä jaetaan, niissä voi mennä sukset ristiin.

Siitä olen eri mieltä, että ei se 5% ihan yhtä omalta tunnu kuin vaikka 30% tai 50% :)
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V
 
Viestit: 5292
Liittynyt: 11. Loka 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Masa V » 20. Elo 2013 13:12

Teivon kimppa saatu jo kasaan :thumbup:

Sitten Pori ja Kouvola luopuvat jo tässä vaiheessa, kun kauppa käynyt huonosti. Toivottavasti Kouvolasta siirrytään Lahteen. Turun kohtalo epäilyttää vaikka porilaiset siirtyisivätkin Turun kimppaan.
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V
 
Viestit: 5292
Liittynyt: 11. Loka 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Kikka » 20. Elo 2013 18:56

Ei ollut kauhean vaikea arvata, että Teivon kimppa on noista suosituin. Valmentaja vaikuttaa niin paljon. Itse luulen, että täällä "maaseudulla" ei niinkään innostuta noista isoista kimpoista, koska ihmisillä on omia hevosia omissa kotitalleissa ja ne hoitaa ja valmentaa niitä. Ja siksikin esim. Kuopion ja Kouvolan kimpat eivät oikein vedä, kun sillä alueella on paljon pikkutalleja ja amatöörivalmentajia ja savossa lisäksi paljolti suuntauduttu suomenhevosiin. Toivotaan kuitenkin, että mahdollisimman moni kimppa toteutuu, koska ainahan sieltä saisi uusia harrastajia lajin pariin. Ja toivotaan, että kimppalaiset saisivat myös jotain iloa hevosistaan ja ne pääsisivät radalle asti. Sekään kun ei aina ole niin itsestään selvyys.
Kikka
 
Viestit: 134
Liittynyt: 19. Elo 2009 22:34

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Masa V » 23. Elo 2013 17:41

Raviliigan jälkeen toivottavasti kimppaomistaminen tiivistyy ja lisääntyy. Valmentajien pitäisi alkaa tarjota raviliigalaisille esim. sellaisia 1/20 kimppoja, että homma jatkuisi. Sellainen 50 euron kk-maksu on ihan sopiva muillekin kuin ravifanaatikoille. Kun googlettaa "andelshästar" niin johan tulee Ruotsissa lukuisia myyntisivustoja, jossa voi vaan siirtää hevosen ostoskoriin ja ostaa samantien. Ja useiden valmentajien kotisivuilla on jatkuvasti kimppahevosia heti etusivulla tarjolla. Tähän pitäisi pyrkiä Suomessakin, eli tehdä homma helpoksi raveista innostuneelle aloittelevalle ostajalle. Ammattilaiset olisi hoitaneet tärkeimmät asiat valmiiksi.

Jotta asia ei olisi pelkkää Ruotsin kadehtimista, niin Ruotsissa(kin) muutamat suurimmista pitkään toimineista kimpantarjoajista ovat huijarien maineessa ja uskoakseni aivan syystä. Jotkut ihmettelee, miten Stig H ja kumppanit suostuvat yhteistyöhön moisten huijareiden kanssa. Suomessakin kimppaomistamiseen liittyi etenkin aluksi hyvin vahva välistävedon leima, kun kahden tonnin hevosia myytiin/myydään kymmeneen tonnin osuuteen. Tuntuu kuitenkin, että homma on siistiytynyt. Pyynnöt on jatkuvasti järkeviä ja hevosen todellista arvoa lähellä olevia - räikeitä ylihintoja näkee enää vain harvoin.

Lähivuosina pitäisi siis nimekkäimpien valmentajien koko ajan tarjota kimppaosuuksia Ruotsin malliin. Aina kun joku tulee kysymään hevososuuksia, niin olisi kortti takataskussa. Eikä mikä tahansa kortti, vaan kun hevonen jaetaan 20 tai 30 osaan, niin sen pitäisi olla parasta mitä on saatavilla, kansainvälisen tason varsoja hintaluokassa 20-40 tuhatta euroa. Tähän pitäisi pyrkiä ja silloin menestystä tulisi myös.

Hippos voisi järjestää kimppaliigan, johon jokainen halukas ammattivalmentaja voisi osallistua yhdellä kimppahevosella ja sarjataulukkotyyliin seurattaisiin kuka tienaa eniten.

Olen vähän kääntänyt takkiani tässä kimppa-asiassa. Yhtenä syynä on se, että omien virheiden kautta olen saanut huomata, että hevosen omistaminen yksin on riski. Kun tulosta ei tule ja pitää eläinlääkärillä käyttää ja valmennusmaksuja maksaa niin kalliiksi se tulee. Hauskaahan sen omistamisen pitäisi olla eikä hirveä stressinaihe...
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V
 
Viestit: 5292
Liittynyt: 11. Loka 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Masa V » 03. Syys 2013 17:52

Hienosti 8 rataa osallistuu raviliigaan! :thumbup:
Ei niin rikkaan radan maineessa oleva Forssa on vähän yllättäen mukana Vilkman valmentajana. Toivottavasti Porin ja Turun omistajia siirtyy sinne, ettei tule raviradalle turhan kalliiksi. 8 rataa raviliigassa tulee varmuudella näkymään Ypäjän huutokaupassa kalleimpien varsojen hintaa nostavana tekijänä.
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V
 
Viestit: 5292
Liittynyt: 11. Loka 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja tavis » 24. Syys 2013 08:13

Varjotalli kasaa parhaillaan kimppaa Varjonovan (i. Erikasson) omistajiksi.

Kuinka moni tallikahviolainen muuten lähti mukaan Raviliigaan?
tavis
 
Viestit: 1098
Liittynyt: 11. Helmi 2010 18:08

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja Ruikonperä » 25. Syys 2013 23:05

tavis kirjoitti:Varjotalli kasaa parhaillaan kimppaa Varjonovan (i. Erikasson) omistajiksi.

Kuinka moni tallikahviolainen muuten lähti mukaan Raviliigaan?

Ite en lähtenyt ja ainoastaan yhdeltä ravitutulta oon kuullut, että osti osuuden oman ratansa varsasta. Siksi ihmetyttikin kovin miten peräti kahdeksan kimppaa saatiin kasaan, kun suurimmalla osalla oli jopa negatiivinen suhtautuminen Raviliigaan.
Ruikonperä
 
Viestit: 15604
Liittynyt: 15. Elo 2009 20:04

Re: isot kimpat saavat jatkoa

ViestiKirjoittaja tavis » 26. Syys 2013 09:43

En ymmärrä tuota negatiivisuutta. Se että projekti onnistui (siis myynti) osoittaa, että tilausta oli. Ihan hyvä idea minusta ja hienot varsat kaikilla kimpoilla. Varsinkin omalla :) tv Karjala-tallilainen :)
tavis
 
Viestit: 1098
Liittynyt: 11. Helmi 2010 18:08

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen ravikeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron