Onhan nyt joku Monte Georgiokin mennyt suuruus ja melkein miljoona euroa tienannut, mutta eiköhän Isto Kuisma sen tonnilla tai parilla saanut Kuislalta ostettua... vaikka Kuisla maksoi hevosesta paljon enemmän. Vanhat meriitit ei paljon hinnoissa paina ja vakavan loukkaantumisen jälkeen ei voi tietää pärjääkö enää koskaan. Hevosten hintataso on tällä hetkellä varsin alhaalla ja reilusti alle viidellä tonnilla voi saada Vermon T65-lähdöissä kärkipäähän riittävän lv-starttihevosen. Suomenhevosstarttarit ovat nähdäkseni kalliimpia, mutta niitäkin voi tuurilla saada halvalla. Esimerkiksi otetaan Kuminova, jota kaupattiin viime syksynä 5 tonnilla. Minä ja moni muu pidettiin sitä ihan hirveän ylihintaisena, eikä sitä kukaan ostanutkaan. Sitten alkoikin pärjätä... Toteutuneet hinnat on harvoin niitä mitä netti-ilmoituksissa pyydetään.
Sitten tähän asiaan:
Nyt 14-vuotias hevonen, jolla on ollut jo paha jännevamma ja hankkarivamma, yrittää palata radoille vuoden tauolta. Täydellistä ajotaukoa ehti olla yli puoli vuotta ja kyllä tuon ikäisellä hevosella on todella vaikea sen jälkeen palata huipulle. Valmentajanvaihdos vähentää osaltaan toiveita onnistuneesta paluusta.
Itse en voi käsittää, miten kummassa uskotte Patrikin Muiston palaavan vielä "omalle tasolleen" tällaisten ajotaukojen ja loukkaantumisten jälkeen. Aika harvassa ovat olleet viime vuosina ne 14-15 vuotiaat huippu menestyjät ihan terveissäkin hevosissa. Ei tule Saran Salaman lisäksi montaa muuta mieleen ja se jos mikä on ollut todella terve ravuri. Vertailukohtana Erikasson on 13v ja kärsinyt ainakin lehtitietojen perusteella selvästi lievemmistä vammoista ja sekään ei ehkä aivan tasolleen ole silti palannut. Erikassonilla ollut ilmeisesti kuvien perusteella hyvin lieviä toistuvia jännevaivoja, tällä ollut paljon vakavammasta vammasta kyse.
Pikakatsauksen mukaan Kädetön, minä ja RaahenTiikeri ollaan sitä mieltä, ettei tuosta paljon ole kannattanut maksaa. Nisula, Janzon, France ja Ruikonperä on toista mieltä.
Turha asiasta on riidellä, jo parin kuukauden päästä tiedämme paljon enemmän.
Vetoahan tästä pitäisi lyödä...

Hyvä kuitenkin että on keskustelua!