Meidän perheessä eletään sitä aikaa, jossa ihan omia jouluperinteitä ei vielä ole ja viime vuosina joulut on vietetty vuorovuosin miehen tai minun vanhempien luona. Joulun perinteiset ruuat vaihtelevat näin aika paljon, koska molemmilla perheillä on ollut melko erilaiset perinteet jouluaterioilla.. Molemmat tosi hyviä ja kun sitä ekaa omaa joulua jäädään omaan kotiin viettämään, niin varmasti tuleva joulukattauksemme sisältää makuja molempien kotien ruokalistoilta.
Meillä on ehkä syöty perinteisempää jouluruokaa, johon kuuluvat kinkku, laatikot, graavilohi ja -siika (parasta!), mäti ym. Karjalanpaisti ja karjalanpiirakat (ja munavoi) ovat myös vakiovieraita joulupöydässä ja jälkiruuaksi/kahvin kera on tarjoiltu rusinasopan lisäksi karpalokiisseliä, joulutorttuja, maustekakkua ym.. Suklaata tietysti tarjolla kokoajan

Kattaus menee yleensä niin, että alkuun on tarjolla keitettyjä perunoita kylmine lisukkeineen, jonka jälkeen siirrytään lämpimiin ruokiin. Minä kyllä taidan joulupöydässä nauttia eniten juuri näistä alkupaloista, laatikot /mut lämpimät ruuat eivät niinkään enää maistu. Meillä on pyritty toimimaan niin, että ruuat ovat periaatteessa valmiit tai esivalmisteltu jo ennen joulun viettoon ryhtymistä, vaikka oma possakkansa tietysti on sitten se ainainen ruokien lämmittely, kattaminen, tiskien hoito.. Ei siinä toimettomaksi jää pyhinäkään, kun ei sisäkköä ole

Riisipuuroa toki myös syödään jouluna.
Anoppi tykkää kovasti ruuanlaitosta ja leipomisesta, joten heillä tämä joulun aikaan ilmenee mitä moninaisimpina ruokalajeina. Siellä vain muutama lisäke jatkaa joulun aikaan päivästä toiseen pöydässä ja muut lajikkeet sitten vaihtelevat. Vasta pyhien mentyä syödään sitten eri kattauksilta jääneet "jämät". Tästä joulupöydästä parhaiten ovat jääneet mieleen savulohisalaatti, keitetyt munat kaviaarilla, erilaiset pateet ja hyydykkeet ym. Pieniä ruokalajeja on tarjolla paljon ja sielläkin käy yleensä niin, että "alkupalat" syötyään ei enää lämpimille olekaan tilaa. Perinteiset laatikot, kinkku, graavilohi ym. kuuluvat toki myös repertuaariin.
Siika nousee molemmissa joulupöydissä kyllä ehdottomaksi ykköseksi, minun vanhempien luona se graaviversiona ja miehen vanhempien luona savustettuna. Karpalokiisseli on ehkä ykkösenä makeista jutuista, sitä on onneksi tarjolla molemmissa paikoissa..