Ukrainan kriisi-räjähtääkö vai ei? Mitä tarkoittaa Suomelle?

Tällä alueella keskustellaan asioista laidasta laitaan, asialliseen sävyyn tietenkin.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Ukrainan kriisi-räjähtääkö vai ei? Mitä tarkoittaa Suomelle?

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 02. Maalis 2014 18:48

Jokainen on nyt varmaan koko lailla kartalla siitä mitä tuolla Ukrainassa tapahtuu.
Mitä mieltä olette,kääntyykö tämä oikeaksi sodaksi ja ketkä ovat sen lopulliset osapuolet?Miten eri vaihtoehdot koskettavat suomea?

a)kansainvälinen diplomatia(yk,eu)taivuttaa Venäjän ja lopputuloksena on Venäjän ja Ukrainan keskinäisten välien korjaaminen

b)venäjä käyttää asevoimiaan täysimittaiseen sotaan ja Ukraina koettaa parhaansa mukaan puolustautua.Asiaa koitetaan korjata kansainvälisellä diplomatialla.

c)Venäjä käyttää asevoimiaan ja länsi käyttää kaikki keinonsa,eli erottaa Venäjän G8 maista,sekä Natoa avoimeen sotaan.

Entä suomen asema?Olemme yhtälailla kuin Ukrainakin Venäjän rajanaapuri.
Mielestäni suomi ei "joudu tunnustamaan väriä" kuin vasta siinä vaiheessa jos Nato aloittaa avoimen sodan.Toki kansainvälisessä mielipidepainostuksessakin joudumme EU:n jäsenenä "äänestämään venäjää vastaan" (+eurooppa myönteinen hallituksemme),mutta vasta avoimessa Naton hyökkäyksessä joutuisimme kertomaan olemmeko Venäjän puolella vai vastaan;ilmatilan käytön salliminen norjan Nato-tukikohdista ym selkeästi Venäjän vastaiset päätökset.Tai sitten niiden kieltäminen.
En tietenkään pidä Venäjän toimia hyväksyttävinä,mutta sittenkin suomi on tärkeämpi kuin mielipide-etiikka,myös perinteisesti hyvät Venäjä suhteet ovat jo tulevaisuuden talouden kannalta oleelliset.Olen hyvin tyytyväinen ettemme ole tällä hetkellä yhtään nykyistä pidemmällä "nato-flirtissämme".
Sen sijaan sitä en tiedä,mitä mahdollinen meidän mukanaolomme(emme edes voine päättää mukanaolosta?) EU rintamassa Venäjän vastaisessa lauselmassa merkitsee maittemme väliselle suhteelle?EU ei taatusti ota mitenkään huomioon lauselmissaan piskuisen suomen erikoista geopoliittista asemaa tai erityistä suhdetta venäjän kanssa.Olemme paskaraossa mukana EU-laivassa.Eikä suhteet venäjään mukana ololla taatusti parane.
Mutta vanhaa pelkoa "etupiirijaosta" meidän ei tarvinne pelätä ennen kuin Nato oikeasti päättää lähteä suoraan operaatioon.SIlloin kysymys on siitä,olemmeko me puskurina Venäjän edessä vai mukana läntisessä liittoumassa?

Keskustelua tästä moniin vuosikymmeniin potentiaalisesti suurimmasta kriisin poikasesta.Potentiaalisesti siksi,että tämä on vuosikymmeniin ensimmäinen mahdollinen kylmän sodan kaltainen vastakkainasettelu idän ja lännen välillä.1999 balkanin kriisi ei ollut potentiaaliltaan tätä vastaava kipinä joka olisi voinut sytyttää suurenkin roihun.

Pari kysymystä joihin vastaan itse ensimmäisenä:

Pelkäätkö?
-en vielä

Koska pelkäät?
-kun Nato ampuu ekan laukauksen

Oma asemasi kuvitteellisessa liikekannalle panossa ja koska kävit armeijan?
-pioneerijoukot/vantaan joen ylikulun varmistaminen.noin 15 vuotta sitten(en vastaa tarkemmin koska tarkkojen tietojen perusteella joku voisi jopa päätellä yksikön)
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri

Re: Ukrainan kriisi-räjähtääkö vai ei? Mitä tarkoittaa Suome

ViestiKirjoittaja Masa V » 02. Maalis 2014 20:44

Hyvin samansuuntaisia ajatuksia minulla. Olen itse myös tyytyväinen siitä, että emme ole Naton jäseniä. Joku USA:n ministeri/puolustusasiantuntija ottikin jossain vaiheessa Ukrainan vertailukohdaksi Suomen esimerkkinä maasta, jossa suhteet sekä itään että länteen on hoidettu hyvin.

Ukrainan tilanne vaikuttaa poikkeuksellisen hankalalta, tilanne ei ole mitenkään yksiselitteinen, eikä tilannetta helpota ukrainalaisten kannalta se, että Ukraina ollut riippuvainen Venäjän tuesta ja maakaasusta. Ei ole välttämättä ukrainalaiset kapinalliset harkinneet tilannetta loppuun jos ei Venäjäkään.

Uskon, että rauhanomainen ratkaisu löytyy, lähtökohtana uudet vaalit ja kriisin sovittelijana voisi Suomi ja Ahtisaari taas kunnostautua. Jo Kekkonen taisi sanoa, että tällaisissa jutuissa Suomen ei pidä olla tuomari, vaan ennemminkin lääkäri. Mun mielestä Suomen pitäisi jatkaa tällaista wanhaa kunnon puolueettomuuspolitiikkaa ja Suomen ei ainakaan pidä ajaa EU:ssa mitään pakotteita tms. Venäjälle. En tosin usko, että tällaisia pakotteita olisi luvassa, vaan uskon että homma ratkeaa sittenkin aikaisemmin. Luulen, että Sauli Niinistöllä on malttia lausunnoissaan, eikä mies lähde hötkyilemään.

Kiitollisia saadaan olla siitä, että USA:n presidentiksi valittiin älykäs rauhan mies, Barack Obama. On ainakin rauhan mies edes toisella suurvallalla johdossa. Republikaanien vaihtoehto USA:n presidentiksi olisi ollut merkittävästi huonompi koko maailman turvallisuuden kannalta.
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 02. Maalis 2014 21:58

Masa V kirjoitti:Mun mielestä Suomen pitäisi jatkaa tällaista wanhaa kunnon puolueettomuuspolitiikkaa ja Suomen ei ainakaan pidä ajaa EU:ssa mitään pakotteita tms. Venäjälle. En tosin usko, että tällaisia pakotteita olisi luvassa, vaan uskon että homma ratkeaa sittenkin aikaisemmin.

-mun mielestä suomen tie on nimenomaan puolueettomuuden tie!Vaan pelkään,että suomi tavalla tai toisella joutuu olemaan EU:ssa jotenkin mukana jossain venäjää provosoivassa lauselmassa?Hyvästi tulevaisuuden kauppakumppani,hyvästi kasvava turismi.Sotilaalliseen uhkaan suomea kohtaan en usko kylläkään lähitulevaisuudessa.
Tajuaisivat nyt suomalaiset EU:ssa kerrankin äänestää edes itsekkäästi,maan etua ajatellen,eikä euroopan persettä nuollen.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri

ViestiKirjoittaja Masa V » 02. Maalis 2014 22:10

RaahenTiikeri kirjoitti:
Masa V kirjoitti:Mun mielestä Suomen pitäisi jatkaa tällaista wanhaa kunnon puolueettomuuspolitiikkaa ja Suomen ei ainakaan pidä ajaa EU:ssa mitään pakotteita tms. Venäjälle. En tosin usko, että tällaisia pakotteita olisi luvassa, vaan uskon että homma ratkeaa sittenkin aikaisemmin.

-mun mielestä suomen tie on nimenomaan puolueettomuuden tie!Vaan pelkään,että suomi tavalla tai toisella joutuu olemaan EU:ssa jotenkin mukana jossain venäjää provosoivassa lauselmassa?Hyvästi tulevaisuuden kauppakumppani,hyvästi kasvava turismi.Sotilaalliseen uhkaan suomea kohtaan en usko kylläkään lähitulevaisuudessa.
Tajuaisivat nyt suomalaiset EU:ssa kerrankin äänestää edes itsekkäästi,maan etua ajatellen,eikä euroopan persettä nuollen.

Samaa mieltä tästäkin. Juuri oli tämän päivän lehdessä, kuinka koko Helsinki-Vantaan lentokentän menestys perustuu siihen, että Finnairilla etuoikeus lentää Aasiaan Venäjän läpi. Tämä tuo valtavasti myös muiden lentoyhtiöiden liikennettä ja huikeasti aasialaisia matkustajia, joista moni yöpyy ainakin väliyön Helsingissä tai Vantaan lukuisissa lentokenttähotelleissa.

Ikävä tosiasia on, että Suomi ei ole ollenkaan tärkeä Venäjän taloudelle, mutta Venäjä on melko tärkeä Suomen taloudelle.
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V

Paluu Yleinen keskustelu