Villit kortit

Tällä alueella keskustellaan raviurheilusta yleisellä tasolla.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Villit kortit

ViestiKirjoittaja Ruikonperä » 06. Elo 2011 13:18

Viime aikoina on taas noussut puheenaiheeksi villit kortit kun karsittujen hevosten taustajoukot ovat valittaneet kohtaloaan aina HU:n mielipidepalstalla asti. Säännöthän menevät niin, että V75/V5-sarjoissa saa antaa kaksi villi korttia ryhmälähtöön ja volttiin kolme. Olen ihan mielenkiinnosta seurannut miten paljon tuota sääntöä käytetään hyväksi ja jotkut radat ovat kyllä hyvin hereillä näiden suhteen ja toiset eivät taas käytä ollenkaan. Sen olen vaan huomannut, että kotiradan/muuten tuttuja hevosia suositaan näissä ehkä vähän liikaakin. Toki jos esim. kahdesta tasaväkisestä hevosesta pitää valita niin kyllä silloin kotiradan hevosen pitääkin olla etusijalla, ja taas päinvastoin niitä pitäisi myös uskaltaa karsia jos tarjolla olisi parempiakin, mutta usein tähän ei radan pokka riitä.

Mitäpä mieltä muut ovat näistä? Itse olen sitä mieltä, että villejä kortteja voisi käyttää enemmänkin ja menisin jopa siihen, että V75-lähtöihin voisi valita hevoset pisteistä välittämättä, aivan kuten suurkilpailuissa. Näin saataisiin mahdollisimman kovatasoiset ja mielenkiintoiset lähdöt. Mutta tässä mallissa valinnan suorittajan pitäisi olla joku mahdollisimman objektiivinen taho, toki radan edustajan pitäisi saada myös oma näkemys asiaan.

ps. mitä tulee noihin viime aikojen keskustelua herättäneisiin tapauksiin niin Verita Mafioson karsinta tammahambosta meni mielestäni ihan oikein. Säännöt vaan eivät tainneet olla treenarilla ihan satkusti hallinnassa. Kuten ei myöskään eiliseen HU:hun kirjoittaneilla Dancing Darknessin taustajoukoilla kun olivat jo neljättä palkintoa vaatimassa :facepalm: Dancing Darkness pitikin tuosta karsia kun selvästi parempia oli tarjolla, tosin itse en olisi ottanut Undercover Photoa vaan joko Havanna's Bethin tai Kelly Jon. William Step nyt oli ihan selvä valinta.
Ruikonperä
 
Viestit: 15604
Liittynyt: 15. Elo 2009 20:04

Re: Villit kortit

ViestiKirjoittaja Masa V » 06. Elo 2011 20:53

Kieltämättä ovat turhan paljon saaneet villit kortit julkisuutta. Niiden merkitys kun hyvin harvoin vaikuttaa tulojärjestykseen, harvoin sieltä on potentiaalisia menestyjiä heitetty ulos.

Aika vähän olen itse niiden käyttöä seurannut, noissa kahdessa julkisuutta saaneessa tapauksessa kyllä vaikutti siltä, että heikompi karsittiin ja parempi valittiin. Silti niiden käyttö oli aavistuksen kyseenalaista kummassakin tapauksessa. Huhupuheiden mukaan on jossain valittu selvästi heikompia hevosia parempien sijasta, kun nyt kotiradan hevosia sattuivat olemaan. Mutta itse en ole noihin yhtään perehtynyt.

Selkeintä olisi se, että tavallisissa V75-sarjoissa villejä kortteja ei saisi käyttää, kun kerran pisteytysjärjestelmä on olemassa. Silloin loppuisivat turhat puheet. Samaa mieltä olen siitä, että nuo keskustelua herättäneet karsinnat oli täysin sääntöjen mukaisia, eikä tietenkään mitään neljänsiä palkintoja voi edes ajatella niistä. Se onko säännöt reiluja onkin toinen juttu.

Hyvin harvoin on niin, että V75-lähtöjen taso paranisi siitä, että hevoset voitaisiin valita vapaasti. Kyllä ne karsituiksi tulevat on lähes aina sellaisia, ettei niiden osallistuminen mitään lisäarvoa niihin lähtöihin tuo. Eli sama kai se on kuka niistä jäännösrahoista kamppailee. Vapaa valinta johtaisi paitsi työmäärän lisääntymiseen, niin kovaan jokaviikkoiseen poruun siitä kuka nyt sitten perusteetta karsittiin ja ketä suosittiin. Mutta toki poikkeustapauksissa voi olla hevosia, joiden pisteet huonot vaikkapa kovien ulkomaankilpailujen vuoksi ja sitten joku kyläkisoissa pärjännyt meneekin ohi... eli ehkä sittenkin joku villikortti voisi olla.

Oma ehdotus on, että normaalitapauksissa villejä kortteja ei pitäisi käyttää lainkaan. Ainoastaan harvinaisissa poikkeustapauksissa pitäisi niitä käyttää - silloin kun villin kortin hevonen todella lukeutuu suosikkeihin ja sen voi odottaa sijoittuvan totoon.
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V
 
Viestit: 5292
Liittynyt: 11. Loka 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Villit kortit

ViestiKirjoittaja Rinkka » 19. Elo 2011 21:30

Itse en niin tarkkaan ravikilpailusääntöjä tunne, mutta Ruikonperän kommentti "Itse olen sitä mieltä, että villejä kortteja voisi käyttää enemmänkin ja menisin jopa siihen, että V75-lähtöihin voisi valita hevoset pisteistä välittämättä, aivan kuten suurkilpailuissa. " selkiytti ainakin sen, kuinka tämän vuoden Pikkukunkun osallistujat olivat ne hevoset mitkä olivat. Ihmettelin, kun I.P. Osuma ja Turossi olivat karsittuina ja mukana oli 5 hevosta huonommilla pisteillä. Mutta suurkilpailustahan tässä on kyse ja ilmeisesti niihin saa valita vapaasti osallistujat ellei erillisiä karsintoja ajeta.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että joku sääntö näissäkin hommissa täytyy olla. Täysi valinnanvapaus 75-raveissa johtaa ajanmittaan taatusti kaikenmaailman puskapuheisiin tiettyjen tahojen suosimisesta, tahot vain muuttuvat radoittain. Kun on selkeät säännöt, niin jupinat jää pois. Toinen asia on sitten se, että montako villiä korttia starttia kohden on hyvä/järkevä määrä, jotta myös hevosten taustajoukoille jää tunne reilusta järjestelmästä. Nykyään ei kuitenkaan tahdo starttiin päästä ihan huonoilla pisteillä, jos aikoo yli 500 euron ykkösestä ajaa?
Rinkka
 
Viestit: 70
Liittynyt: 30. Elo 2009 22:50

Re: Villit kortit

ViestiKirjoittaja Ruikonperä » 20. Elo 2011 01:41

Suurkilpailukarsintahan menee seuraavasti:

40.1.2. Suurkilpailukarsinta
Suurkilpailusarjoissa karsitaan hevoset seu­raavien periaat­teiden mukaan, mikäli kil­pailukohtaisista karsintasään­nöistä ei muuta johdu:
hevosen saavuttama voittosumma kilpailuvuon­na sekä sitä
edeltäneenä vuonna
hevosten saavuttamat ennätykset ja sijoituk­set kilpailuajankohtaa
edeltävän vuoden aikana
hevosten keskinäiset kilpailut kil­pailuajankohdasta vuosi taaksepäin
hevosen sopivuus sarjaan ja nykykunto
Suurkilpailulähdöiksi katsotaan myös kil­pailujen alkukilpailulähdöt.
Tasoitustenlaatija karsii hevoset. Hänen päätökses­tään ei voi valit­taa.


Nuo kolme ekaa kohtaahan ovat vertailtavia asioita, mutta tuo viimeinen "sopivuus sarjaan ja nykykunto" on sellainen veteen piirretty viiva, jota ei voi tarkasti määritellä ja jonka avulla handikaappari voi sitten perustella valintojaan suuntaan tai toiseen. Hauska kun RInkka otti esimerkiksi juurikin Pikkukunkun kun itseäni jäi ihmetyttämään miten I.P. Osuma karsittiin, vaikka se voitti mielestäni huonoimmilla näytöillä mukaan päässeen Kemun Tutun kolmessa ekassa sääntökohdassa ja oriilla oli kaksi tikkua + ennätys alla ettei se nykykunnostakaan voinut jäädä kiinni ;)

Se varmaan pitää kyllä sataprosenttisesti paikkansa, että täysi valinnanvapaus V75-raveihin voisi aiheuttaa liikaa soraääniä, tiettyjen henkilöiden valmentamat/omistamat hevoset pääsivät liian heppoisin perustein jne. Siksi valitsevan tahon pitäisikin olla mahdollisimman objektiivinen, mutta ei tällaisia henkilöitä taida ollakaan... Noihin kuninkuusraveihin vielä palatakseni niin siellä oli parissakin lähdössä kotiradan hevonen päässyt mukaan kahden viimeisen joukossa ja karsituissa oli _selkeästi_ parempia, mutta ei ilmeisesti sitten kehdattu karsia tuttujen hevosia. Jos joku ulkopuolinen taho olisi saanut päättää niin villejä kortteja olisi taatusti vilauteltu.

ps. Rovaniemen V75-kierroksella ei villejä kortteja käytetty, mutta saattoi tehdä mieli sillä kultadivariin ilmoitettiin ilmeisesti alunperin pronssidivarista karsiutunut Super Trouble (vs. 32000) ja pisteet riittivät ohittamaan kotiradan "oikeat" avoimen sarjan hevoset Kurama Tengun, King Cobran ja Giants Causewayn, jotka joutuivat karsituksi. Mutta vaikea tuota oli karsiakaan, koska nelikko kohtasi reilu kolme viikkoa sitten juurikin Rovaniemellä ja silloin pisimmän korren veti Super Trouble :D
Ruikonperä
 
Viestit: 15604
Liittynyt: 15. Elo 2009 20:04

Re: Villit kortit

ViestiKirjoittaja Ruikonperä » 26. Syys 2011 00:40

Porin jälkeen ei ole olekaan villejä kortteja taidettu antaa, mutta mitä tosin olen seurannut niin ei ole kyllä ollut aihettakaan. No, Vermon Derbypäivänä olisi ollut yhdessä lähdössä aihetta muttei Vermo noita muutenkaan taida harrastaa.

Teivossa villejä kortteja jaeltiin, ja täytyy nyt tarkkana pilkunviilaajana hieman ihmetellä valintoja 8-) Rivin ulkopuolella jääneessä enint. 12000 tienanneiden ryhmässä nimittäin annettiin Bocanegralle ja Kaltt Choicelle (pisteissä 12) villit kortit ja Fager (pisteissä 11) joutui karsituksi. Bocanegra on ihan ymmärrettä, mutta Kaltt Choice ei niinkään, sillä karsituissa on kyllä mielestäni huomattavasti parempiakin ja laskisin myös Fagerin tähän kerhoon. Ekassa V75-kohteessa Vertical Limit sai kortin ja King David karsittiin, tämä meni ihan mielestäni oikein.
Ruikonperä
 
Viestit: 15604
Liittynyt: 15. Elo 2009 20:04


Paluu Yleinen ravikeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron