Valmentajien haastatteluja suurkilpailukauden kynnyksellä

Tällä alueella keskustellaan raviurheilusta yleisellä tasolla.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Valmentajien haastatteluja suurkilpailukauden kynnyksellä

ViestiKirjoittaja toothgrinder » 24. Maalis 2011 22:46

Ruotsin puolelta Stig H:n haastattelu tallin nimihevosista Wellino Bokosta, Nu Pagadista ja suomalaisia kiinnostavasta E L Mikosta. Niille joille packåruåtsi ei maistunut todettakoon lyhyesti, että Wellino Bokoa Stig H odottaa ihan huipulle. Nu Pagadin kohdalla Elitloppetista puhuttaessa ilmeisesti hevosen omistaja ei ole oikein halukas osallistumaan. E L Mikosta Stig H toteaa, että hänen on vaikea uskoa, että hevonen nousee ihan huipulle mutta kehuu että kyseessä on oikein hieno hevonen.

Stig H:s stjärnor i Olympiatravet
UPPLANDS VÄSBY. Wellino Boko är tillbaka.
Supertalangen är äntligen kvitt sina skador och på lördagen gör han comeback i Olympiatravet på V75.
- Känslan är väl att han ska kunna duga i högsta klassen, absolut, säger Stig H Johansson.

Det är vår i luften när vi gästar Stig H Johanssons gård Stora Alby utanför Upplands Väsby norr om Stockholm. Det är nio grader i luften och strax efter att vi anländer får vi se stjärnan Nu Pagadi sträcka ut på rakbanan.
- Vi kunde inte köra så fort i dag för banan var som sagt var inte i något bra skick. Det var bara 30-tempo, men han känns fortsatt bra, säger Stig H Johansson.
Nu Pagadi och Wellino Boko är stallets två stora stjärnor bland de äldre hästarna och båda är redo för årsdebut.
Wellino Boko startar i Olympiatravets andra delfinal i Eskilstuna på lördag och meningen är sedan att Nu Pagadi ska starta i Olympiatravets tredje delfinal i Sundsvall nästa lördag.
Det är 20 månader sedan vi såg skadeförföljde Wellino Boko på tävlingsbanan. Då vann han sin comeback efter nio månaders frånavaro...
- Det är klart att komma ut i eliten efter så här lång frånvaro är inte nått önskescenario, men jag tycker inte vi har så mycket att välja på. Han har tränat rejält och bra, men samtidigt får man ha respekt för att han inte har lopp i kroppen på så länge naturligtvis.
- Jag har kört 1.14 över 1600 meter med honom på Solvalla och ett par 1.17-jobb också. Jag tycker att han har fått, för att vara våra hästar, rejält med jobb i sig. Men ändå, saknaden av lopp får man ha respekt för ändå.
Vad kan man ställa för krav på honom?
- Att han gör ett bra lopp, tycker jag. Sen om han inte vinner..., det får bedömas hur han gör loppet helt enkelt. Han kan göra ett bra lopp även om han blir tvåa, trea, fyra i debuten efter så läng vila. Vi avvaktar till efter loppet att bedöma honom, säger Stig H Johansson.
På sikt, om han håller ihop, vad är din känsla då?
- Känslan är väl att han ska kunna duga i högsta klassen, absolut. För han visade sådana kvalitéer både när han var tre och fyra år. Han gick mot, och slog, sådana hästar som sedermera blev näst intill elithästar i alla fall. Det är den bedömningen man får göra.
Sjuårige Wellino Boko har startat 24 gånger, vunnit 15 lopp och tjänat 3,4 miljoner kronor.

Tveksam till Elitloppet
När det gäller Nu Pagadi så hade han ett fjolår där han blandade. Höjdpunkterna var segrarna i Copenhagen cup och Jubileumspokalen. Totalt gav sex segrar på 13 starter nästan tre miljoner kronor. Totalt i karriären har sexåringen tjänat 5,7 miljoner kronor.
- Han hade väl lite upp-och-ner-framgångar då, men i sina ljusa stunder var han riktigt bra även i fjol, säger Stig H Johansson.
Nu Pagadi var även fyra i finalen av Elitloppet.
Blir det fokus mot Elitloppet i år?
- Nja, det är väl intet som jag egentligen önskar utan det får vi ta en liten diskussion om, i fall vi kommer så långt att han är aktuell, och framför allt då med ägarna. Mitt bästa scenario är att slippa köra Elitloppet med honom.

Spännande nyförvärv
Stig H Johansson har även fått in ett spännande nyförvärv i vinter. 1.09,5-travaren E.L.Mikko anlände till Stora Alby i januari. E.L.Mikko vann sju av nio lopp i fjol och är en av Finlands stora publikfavoriter. I karriären har åttaåringen tjänat tre miljoner kronor.
- Han var lite sliten när han kom och vi fick behandla honom lite grann. Sedan fick han också en liten reaktion, omställningen till en ny miljö, nytt foder och så vidare, så han fick ta igen sig utav den anledningen. Men nu är han igång och tränar och det är en fin häst, det vet vi ju.
Vad har du för förväntningar på honom?
- Det har gått ett tag sedan man hade de här höga förväntningarna på honom och det har varit lite bekymmer med hästen från och till också vad jag förstår. Det är väl lite svårt att tro att han ska komma upp i allra högsta eliten, men i de här farterna vi kör nu känns det som en riktigt fin häst.
Lars-Ove Pettersson
toothgrinder
 
Viestit: 43
Liittynyt: 21. Helmi 2011 15:07

Paluu Yleinen ravikeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron