Hevosen hammashoito

Tällä alueella keskustellaan raviurheilusta yleisellä tasolla.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Hevosen hammashoito

ViestiKirjoittaja Masa V » 18. Touko 2010 11:41

Tuli tällainen asia mieleen, kun tässä olen päivän sairaslomalla toipumassa hammasoperaatiosta. Omat hampaat tuli hoidettua lapsena ja nuorena liian huonosti ja taisi ne perintötekijätkin olla kehnot...

Mutta asiaan: parilta puolitutulta eri talleissa työskennelleeltä olen kuullut suuria eroja hevosten hampaiden hoidossa. Itse kuvittelen sen olevan yllättävän merkittävä asia, kuulemma ihan toivottomana pidettyjä tapauksia on syttynyt vielä pärjäämään vain sen ansiosta, kun on hampaat hoidettu perusteellisesti kuntoon, ja ilmeisesti sen taidon osaavat kunnolla vain nämä spesialistit Cyril Rocher ja muutamat muut. Ranskassa ja parissa muussa maassa on kuulemma hevoshammashoitajille oma perusteellinen koulutuskin.

Ilmeisesti ammattivalmentajistakin vain melko harva osaa hoitaa hevosen hampaita kunnolla, ja suuria eroja on eri talleilla hampaissa, kun osa käyttää spesialistien palveluja kerran pari vuodessa, osa lukuisia kertoja vuodessa ja osa ei ollenkaan. Osa hoitaa hampaat itse hyvin, osa hoitaa itse väärin. En ala nimeämään tietenkään kuulopuheiden perusteella, missä tallissa hampaita ei hoideta, mutta tosi huonosti hoidetaan hampaita Hevosmiesten Tietotoimiston (HTT) mukaan jopa muutamien top20 valmentajien talleissa. Itse en veisi hevosta sellaiseen talliin, tosin tiedän ettei nämä kuulopuheet ihan aina pidä paikkaansa. Nyt en siis halua, että erään vihreän sivuston tyyliin aletaan paljastelemaan, kuka ammattilainen ei hoidata hevosten hampaita kunnolla. Vaan lähinnä kiinnostaa:

- mitä mieltä muut ovat hevosten hammashoidon merkityksestä?
- kuinka yleisesti käytetään spesialistien palveluja vai hoidetaanko hampaita kokonaan itse?
On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)
Masa V
 
Viestit: 5292
Liittynyt: 11. Loka 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Hevosen hammashoito

ViestiKirjoittaja Tosca » 18. Touko 2010 12:45

Erojan näistä tosiaan löytyy. Hyvinkin hevoskohtaista on se miten huonosti hoidettu suu kilpailusuoritukseen vaikuttaa. Hevoset, jotka ovat herkempiä ovat varmasti kuumia ja huonosti hallittavia jos suussa on jotain vialla. Itse on tullut sen verran oltua hevosten kanssa tekemisissä että tavan piikit pystytään hoitamaan kotivälineillä mutta jos kyseessä speciaalimpi juttu niin yleensä nämä hoidot tekee ammattilaiset.
Tosca
 
Viestit: 765
Liittynyt: 29. Elo 2009 18:24


Paluu Yleinen ravikeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron