Lindegren tosiaan aika legenda, repesin kun loin noita sitaatteja mokista

.
Mies on kyllä poikkeuksellisen arvostettu jääkiekkoasiantuntija, vaikka vähän noita lipsahduksia sattuikin...
Mertarannasta samaa mieltä muiden kanssa, on melkeinpä yliarvostettu, vaikka kieltämätä hirveän sympaattinen mies onkin. Välillä ärsyttää liika puolueellisuus, eli jos suomalaispelaaja aivan ilmiselvästi ja törkeästi rikkoo, niin Mertarannan mielestä jäähy voi olla "täysin käsittämätön tuomio". Vähän ärsytti sekin, että välillä ainakin silloin 90-luvulla selosti pelaajia enimmäksen lempinimillä, tyyliin "Juti syöttää Sakulle". Se on aika rasittavaa pidemmän päälle, totta kai lempinimiä ja etunimiä voi välillä käyttää, mutta ei jatkuvasti. Parempaan suuntaan mies on mennyt selvästi näissä, sillä viime kotikisoissa selostuksia oli jo mukava kuunnella.
Yllättävää kyllä, Mertaranta on itse sanonut, että jääkiekko ei ole ollenkaan hänen suosikkilajejaan, eikä kovin jääkiekkoasiantuntijalta Mertaranta vaikutakaan. Pesäpallo taisi olla se Antsan suosikkilaji.
Oma legendansa oli englannin liigaa vuosikymmenet selostanut Aulis Virtanen, joka selosti aina Tohlopista eikä paikan päältä. Peli oli "railakasta englantilaista peliä" ja kun joku taklasi, niin Aulis sanoi usein, että "tulee tilanteeseen jalkapohja edellä" tai "ottaa miestä railakkaasti".
Markku Heikkilästä tosiaan vielä, että itse olen pitänyt miehen tavasta ottaa asioihin kantaa, vaikka välillä näkemykset ovatkin hämmentäviä. Välillä paistaa läpi omat Teivon suunnat suosikit ja aikanaan Heikkilää moitittiin siitä, että omat pelit olisivat myös paistaneet läpi kommenteissa. Muistan Heikkilän voittaneen jättipotin Jokimaan V4:stä joskus parikymmentä vuotta sitten, jolloin itse oli selostajana taisi siinä sivussa haastatellakin... Moni muistaa Monster Of Speedin ja Ride The Nightin kohtaamisen, kellekään ei jäänyt epäselväksi että Heikkilä kannatti Sandbergin Monsteria eikä Korvenojan oria.
Heikkilän sutkautuksia ei ole varmaan koottu mihinkään. Joitakin kuolemanpaikka prässäyksiä muistan Heikkilän sanoneen "kusipäisiksi ajosuorituksiksi". Kun jotain cheerleader-tyttöjä tuotiin jostain syystä 80- tai 90-luvulla raviradalle ja muutama sekunti niitä kuvattiin, niin Heikkilä tokaisi paheksuvaan sävyyn: "mmh hhm, kaikenlaista!"
Kun raveja aloin seuraamaan, Heikkilä oli ykkönen ja ehkä sen vuoksi mies on omana ykkösenä pysynyt tämän jälkeenkin. Selostusäänihän miehellä on poikkeuksellisen hyvä, muutama naispuolinen kaveri jaksaa vuodesta toiseen hehkuttaa miehen ääntä koko maan seksikkäimmäksi. Eli varo vaan Markku siellä raviradalla...

On surullinen fakta, että hevonen jolla ei ole vaivaa, on huono. (Kati Lindsberg)