Tallikahvion kimppapelit

Tällä alueella keskustellaan totopeleistä. Vihjeet, jossittelut ja muut vastaavat tänne.
Alueen säännöt
Pidetään keskustelu asiallisena. Ei rasistisia, eikä muulla tavoin loukkaavia viestejä. Asiattomat viestit poistetaan ja käyttäjille voidaan jakaa varoituksia. Mikäli käyttäjän rikkeet ovat toistuvia, kirjoitusoikeudet tullaan poistamaan pysyvästi. Vastuu viestien sisällöstä on kirjoittajilla itsellään.

Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja Harri H » 23. Heinä 2012 11:23

Avataan nyt tälle aiheelle ihan oma topic, niin ehkä löydetään yhteinen sävel ja sopiva vetäjä kimpalle :) Laitetaan alkuun ranskalaisin viivoin kysymyksiä, mitä nyt tulee alustavasti mieleen:

- Mihin pelimuotoon?
- Kuinka usein?
- Millaisilla panoksilla?
- Kimpassa vakiojäsenet, vai aina halukkuudesta ja rahatilanteesta riippuen mukaan?
- Kuka tekee pelit, vai suunnitellaanko yhdessä?
- Kuka hoitaa rahaliikenteen?

Muutkin voi heitellä lisää kysymyksiä ja keskustella aiheesta rakentavasti.

Katsellaan miten homma etenee, itse olen pienin varauksin mukana kimpassa.
Maybe, just once, someone will call me "Sir" without adding, "You're making a scene." - Homer J. Simpson
Harri H
 
Viestit: 6750
Liittynyt: 15. Elo 2009 12:42

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja Touho » 23. Heinä 2012 11:32

Mun näkemys aiheesta.

- Toto7
- Jackpot-kierroksilla
- riippuu vähän henkilöiden lukumäärästä, jotain 50-100e per naama?
- aina tilanteesta riippuen mukaan, kuitenkin Jackpot-kierroksia on 7 vuodessa, joten ei ole iso työ aina kerätä kimppa kokoon erikseen, jos pelkästään Jackpotteihin pelataan, eli ei mitään sitovaa
- suunnitellaan yhdessä
- en ainakaan minä :mrgreen:
Touho
 
Viestit: 3635
Liittynyt: 25. Heinä 2011 12:41

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 23. Heinä 2012 12:12

T65(T6?) ja T75(T7?) varmaan soveltuvat parhaiten kimppapeliksi.Niiden (tai toisen noista)valitseminen hallitsevaksi pelimuodoksi järjestäisi samalla aikataulutuksen kimppapelille.Eli -> esimerkiksi joka(tai lähes joka)lauantai olisi kimppapeli tiedossa.Mutta eihän rahaa kannata sokeasti peliin mättää ja jos alustavat keskustelut osoittaa,että kyseisen lauantain peli ei maistu,niin kyllähän rahan voi antaa olla ja siirtää eteenpäin.

Sitten ajatuksia tuosta kimpan "teknisestä puolesta".Mielestäni on helpointa,että mukana on kiinteä porukka joka maksaa(ja sitoutuu)vaikka kuukaudeksi itsensä mukaan eli esim. 4 kertaa lauantain T75(T7?).Tuon kuukauden jakson aikana mukaan ei pääsisi uusia ulkopuolisia pelaajia ja raha pidettäisiin kimpan vetäjän tilillä tuon kuukauden ajan ja jaettaisiin jakson päättyessä.Tuon jälkeen kun lähdettäisiin uudestaan "nollasta" voisi mukaan tulla uusiakin jäseniä maksamalla itsensä kuukaudeksi mukaan.
Kiinteän kuukausiporukan pitäminen helpottaa rahaliikennettäkin.Esimerkiksi kymmenen pelaajaa mukana->suht helppoa katsoa,että kaikilta tulee oikea summa rahaa.Ja vielä sekin olisi mahdollista,että ei tarvitse maksaa kaikkea kerralla,kunhan sen kuukauden jakson aikana laittaa oman kymmenyksensä kimpan pottiin.10 ihmistä on vielä suht helposti hallittavissa oleva määrä.Kimpan vetäjä ei tuohon asiaan tarvitse kuin kynän,ruutuvihkon ja verkkopankin josta tarkistaa tilin tilanne.

Sitten ajatuksia pelin tekemisestä:

Kimpalle oma keskustelualue,johon ei (moderaattori voinee antaa myöhemmin uusille kimppaan tuleville oikeudet?)ulkopuolinen pääse.Yleistä keskustelua,demokratiaa ja heittoja omista tipseistä.Arkiviikon ajan yritystä konsensuksen muodostamiseksi.Helpoimmin varmaan onnistuu pelin rungon muodostaminen jos varmoista (jotka käytännössä ratkaisee rivin edullisuuden/kalleuden)päästään sopuun hyvissä ajoin.
Kai siinä jollain on sitten oltava jonkunlainen päätösvalta jos esimerkiksi varmavalinnat alkaa mennä jahkailuksi ja päättämättömyydeksi...mutta ei tämmöset kimpat kauaa kasassa pysy jos yksi alkaa kävelemään toisten ylitse kerta toisensa jälkeen.


No,omat ajatukset yhteenvetona:
-sama porukka kuukaudeksi->maksu 4 viikon peleihin kimpan vetäjän tilille.

-4 viikon jälkeen rahat jakoon,mahdolliset uudet jäsenet mukaan.

-vain kimppalaisille rajattu keskustelu alue.

-ei etukäteen juntattuja päätöksi->eli joka viikko ei ole pakko pelata.Kierroskohtaisesti voi harkita T75/T7 vaihtoehtoja(esimerkiksi kierrokset joilla voi olettaa alavoittojenkin olevan paperirahaa)

-pyrkimys konsensukseen ja demokratiaan vähintään varmavalintojen osalta.Yhdelle (vaikka kuukaudeksi kerrallaan?)"diktaattorin oikeudet" lopullisen päätöksen tekemiseksi tilanteessa jossa esimerkiksi varmoista ei päästä konsensukseen.

-------------------------------------------------------------------------------

No,heitelkää ajatuksia.Itse otan tämän ajatuksen tallikahvion kimpasta vastaan suorastaan innostuneesti.Tällä palstalla on näkemyksiä ja itse kullakin ideoita voitollisesta ravipelaamisesta.Uskoisin että tämän kaltaisella kimpalla(kunhan "tekninen puoli" saadaan kuntoon)on mahdollisuus ihan oikeasti isoonkin rahaan.

Tuota rahapuolta kun miettiin,niin varmaan n.10 ihmistä noin 100 euron kuukausisijoituksella lienee sopivaa kokoluokkaa?Se tarkoittaisi vähintään noin 250 euron viikkosijoitusta kuukausina joina joka viikko saadaan peli aikaiseksi.kymppi pari/lärvi suuntaan tai toiseen varmaan on liikkumavaraa,eikä 10 ihmisen määränkään varmaan tarvitse olla kiveen hakattu.

Ideoita peliin.Derbyyn reilu kuukausi aikaa.......
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja Chocolate » 23. Heinä 2012 14:31

-T75, T65
-silloin kun on maistuvaa pelattavaa, erityisesti jackpot-kierroksilla
-10-25e/osuus/kierros?
-pelit laaditaan yhdessä keskusteltujen näkemysten mukaan
Chocolate
 
Viestit: 2045
Liittynyt: 01. Syys 2009 17:38

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja Ruikonperä » 23. Heinä 2012 14:53

Sitä mitä olen itse kimpoissa ollut mukana niin sama kaava on toistunut lähes aina. Ensiksi hirveä alkuinnostus, mutta yhtä nopeasti se on loppunut. Pääsyy tietysti kun ei osu, sitä voittoahan voi joutua odottamaan ties kuinka monta vuotta. Toinen asia on tuo jos kaikki pääsee vaikuttamaan niin siitä tulee sellainen kompromissien soppa ettei kukaan ole lappuun tyytyväinen ja jossain vaiheessa tulee väkisin eripuraa.

-T7, T6 (jackpot-kierrokset)
-hajoituksilla (isoihin lappuihin tulee niin paljon sellaisia rivejä, joita ei ole järkevää pelata, että hajoitukset ovat mielestäni ylivoimaisesti fiksuin tapa. Kuka on palstan hajoitusguru? ;) )
-50-100e kuulostaa kohtuulliselta
-Jackpot-kierroksille kerättäisiin aina halukkaat mukaan, ei siis tarvitsisi olla vakiojäseniä kuten Touhokin sanoi
Ruikonperä
 
Viestit: 15604
Liittynyt: 15. Elo 2009 20:04

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 23. Heinä 2012 15:25

Ruikonperä kirjoitti: Toinen asia on tuo jos kaikki pääsee vaikuttamaan niin siitä tulee sellainen kompromissien soppa ettei kukaan ole lappuun tyytyväinen ja jossain vaiheessa tulee väkisin eripuraa.


-taitaa ruikonperä olla tässä valitettavan oikeassa?Mutta miten välttää tuo,hukkaamatta kuitenkaan kimpan tuomaa hyötyä laaja-alaisemmasta tietopohjasta?
Minun mielestä kimpassa kuitenkin on aina sen taloudellisen riskin pienenemisen tuoman hyödyn lisäksi tuo erilaisten pelaajatyyppien ja laajemman tiedon yhdistyminen.
Jos pelit laatii vain yksi ihminen,niin tilannehan on silloin tavallaan niin,ettäyksi ihminen pääsee laatimaan PELINSÄ muiden rahoilla,toki jakaen voitot muiden kanssa.Ei ole syyä olettaa,että tuo yksi ihminen tekisi sitä peliä sen paremmin kuin yksinkään pelatessaan?
Kyllä näissä jotain keskustelua tarvitaan,mutta myös kompromissi-soppaa pitää välttää.
Olen sitä mieltä,että ainakin viikon varmoista ja mahdollisista rohkeista ohipeleistä täytyy olla jonkunlainen porukan hyväksyntä.


EDIT
tuli mieleen vielä asioita jotka tämmöisissä kimpoissa aiheuttaa harmaita hiuksia; tavoite taso.Pelataanko jatkuvasti "once in life time"potteja vai haetaanko yksinkertaisesti osumia?Aiemmassa voittoa saa pian odotella vuosia->kimppa kyllästyy ja hajoaa.Jälkimmäisellä tavalla voi tulla "hyvä alku" ja siten "hyvä fiilis",mutta onko peli sitten kuinka voitollista ja järkevää?
Todennäköisesti "tavoite taso" asettuu jonnekkin tuonne välille?
Ja kai tuossa "tavoite tasossa" täytyy sitten pitää joku linja joka ei elä viikosta toiseen.

Ja tottakai näissä törmää sit erilaiset pelifilosofiat;otetaan esimerkiksi tuo Derby-päivä.Jokainen palstalainen tietää mielessään,että Brad De Veluwe tulee voittamaan melkoisella todennäköisyydellä Derbyn.Onko sen prosentit 75:ssä 90%?
Miten tuohon sitten suhtautuu kukakin?Itse olen sitä koulukuntaa,että päätään ei kannata hakata kombinaatiopeleissä seinään melkein väkisin tapahtuvaa väistämätöntä tapahtumaa vastaan.Eikä lapun hintaa kannatanostaa lähdössä joka on melko selvä.Eli laittaisin Bradin varmaksi noillakin prosenteilla.Ja kuitenkin se on pelillisesti huono merkki....riski olemassa ja hyöty(osuessaan)mitätön.Peli olisi ikäänkuin T65 yhden lähdn ollessa vain kuriositeetti.
Ja olen varma,että tuohonkin oleteltuun tilanteeseen tässä ketjussa kirjoittaneidenkin joukosta löytyy montaa mielipidettä?Sehän ois ekan tappelun paikka heti derby-päivänä ;)
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja Janzon » 23. Heinä 2012 17:08

Toto75(7), Toto65(6)
Sovitaan erikseen, mutta ainakin Jackpot kierroksilla.
100 Kuukausittain?
Raahentiikerilla oiva ehdotus. 4 viikon ajan vakiot, jonka jälkeen uusi katsaus.
Yhdessä toki paras, eiköhän tähän löydetä ratkaisu.
Kimpan vetäjä.

Raahentiikerilla olikin aika pitkälle mietitty konsepti, jossa paljon hyviä pointteja. Ensinäkin tuo, että 100 kuukausi panostus ja sillä olisi sitten kimppa kasassa sen 4 viikkoa kuulostaa hyvältä. Rahoja on turha siirrellä viikottain ja siinä sitten jokainen sitoutuu 4 viikoksi kerralla mukaan, joka on juuri sopiva aika. Ja mahdollisten voittojen tilitys tosiaan 4 viikon loputtua. Silloin voi taas joku jäädä pois ja mahdollisesti, jos tilaa on niin joku tulla mukaan. Tässä mallissa on sekin hyvä puoli, että voimme jättää maistumattoman kierroksen väliin ja panostaa tuplamäärän rahaa, vaikkapa seuraavalle kierrokselle. Lähtökohta olisi ilmeisesti kuitenkin se, että maksimissaan 4 lappua jätämme sisään tuon 4 viikon aikana, jolloin yhden lapun hinnaksi tulisi minimissään se 250.

Lappujen suunnittelusta. Olemme kaikki aikuisia ihmisiä täällä niin eiköhän se saada aina yhteishengessä suunniteltua. Lähdettäisiin varmoista aina liikkeelle. Jokainen saisi tehdä ehdotuksia perusteluineen. Luultavasti sinne tulee samojakin varmoja. Itse olen sitä mieltä, että näin ollen saattaa itse kukin havaita jotain mitä itse ei olisi tajunnut. Kun varmat on ratkottu voisimme alkaa rakentamaan lappua ja sitten voisi jokainen puolestaan heitellä omia ideoitaan ilmoille, sekä tappoja. Luultavastihan olemme kuitenkin monistakin hevosista samaa mieltä. Itse olen ainakin valmis toki joustamaan, eihän sitä saa mikään jääräpää olla, vaan avoin muiden ideoille ja periksikin voi antaa, seuraavalla kiekalla on ehkä sitten sen minun ideani vuoro olla lapulla. Jos eripuraa tulee niin eikös ihan luonnollinen tapa ole äänestää? Eli kaikilla kimpan jäsenillä 1 ääni käytössään ja enemmistö voittaa, tuossahan ei sen jälkeen ole kenelläkään nokan koputtamista. Jos äänestys menee tasan niin puheenjohtaja, tässä tapauksessa kimpan vetäjä ratkaisee asian ja sillä selvä.

Ja sitten tuosta, että minkä kokoisia potteja haemme. Eihän sitä tarvitse olla kiveen kirjoitettu. Haetaan fiiliksen mukaan ja sen mukaan miltä kierros näyttää. Itse yritän aina kyseenalaistaa suosikit, ainakin suursuosikit. Mutta jos todella näin on, että ei ole mitään estettä voitolle, niin aivan turha niitä on silloin varmistaa ja hakata päätään seinään. Esim. Juurikin Brad De Veluwe...Tämän hetken tiedoilla olisi aivan sama paljonko olisi pelattu niin en menisi varmistelemaan. Kaikki puoltaa hevosta ja saa tehdä keulassa mitä tykkää, täysin oman juoksunsa. Ei varmasti löydy Suomesta kuskia, joka viitsisi mennä prässäilemään matkalla.

No tossa jotain ajatuksia. Innolla mukaan, 1.9 Derbypäivänä olisi loistava aloitus. Voittojahan ei välttämättä tule milloinkaan, mutta onkos sen väliä.. Toivossa on hyvä elää :biggrin:
"Yritin kertoa sille, että mulla on vaan 100km kotiin"- Juha Utala
Janzon
 
Viestit: 1089
Liittynyt: 10. Huhti 2012 13:44

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 23. Heinä 2012 18:36

Janzon kirjoitti:Tässä mallissa on sekin hyvä puoli, että voimme jättää maistumattoman kierroksen väliin ja panostaa tuplamäärän rahaa, vaikkapa seuraavalle kierrokselle.


-tätä "pitkää linjaa" minäkin tuossa 4 viikon mallissa ajattelin.Ei ole ikään kuin "pakko pelata".Alussa kerättyä rahaahan saa jäädä jopa yli(riippumatta siitä onko osumia)kuukauden loputtua ja se voidaan jakaa pois mikäli kimppalaisia haluaa jäädä pois.
Myös turha edestakainen(rahan)sohlaus jää pois ja hommassa on ikään kuin "jatkuvuutta".Ja tuo 4 vkoa tuli ihan siitä mieleen,että se on jakso,jonka mukaan keskimääräinen ihminen jaksottaa omat raha-asiansa,oli ne tulot sitten kuukausipalkka,2 viikon palkkakausi tai työttömyyskorvaus.ITselläni se on tuo keskimmäinen ja satanen kuussa kuulostaa ihan järkevältä tämmöiseen kimppahommaan.

Janzon kirjoitti:Lähdettäisiin varmoista aina liikkeelle. Jokainen saisi tehdä ehdotuksia perusteluineen. Luultavasti sinne tulee samojakin varmoja. Itse olen sitä mieltä, että näin ollen saattaa itse kukin havaita jotain mitä itse ei olisi tajunnut.


-tuota vahvennettua pidän just tärkeänä juttuna toimivassa kimpassa.Parhaimmillaan eri tyyliset pelaajat heittelevät ajatuksia perusteluineen.
Sen jälkeen kun kimpan "tavoitetasosta" on saatu päätettyä,niin varmojen valitsemisen pitäisi olla suht sopuisaa....kun siis tiedetään,että haetaanko selkeitä osuvia varmoja,ideavarmoja vai todellisia pommivarmoja jotka säästävät merkkejä leveämpään peliin muissa lähdöissä.
Mikäli päädytään hakemaan helpohkosti osuvia 1.suosikkivarmoja,niin ihmisillä lienee aika lailla samat nimet papereissaan?
Ideavarmat ja pommien haut sitten varmaan hajottaa jo enemmän porukkaa?
Itse ymmärrän sanan "ideavarma" omissa peleissäni ainakin(useasti) kannanottona kahden osuvahkon hevosen välillä
välttäen lapun hinnan tuplaantumisen kyseisen lähdönkohdalla.
ns.yllätysvarmoista olen oikeastaan isoissa peleissä itse omissa peleissäni nykyään jo luopunut.Pienissä nelkuissa tai T5:ssa(jälkimmäistä pelaan äärimmäisen harvoin)saatan hakea jotakin pommivarmaa kaveriksi jollekkin suosikkivarmalle,mutta suuremmissa(minun tapauksessa yli 30 kuponki)lapuissa en jätä koko systeemiä jonkun harvakseltaan osuvan varaan.Hajoitukset sitten erikseen.
Sanotaanko,että itselle ei ole ollenkaan harvinaista tehdä systeemiä niin,että yksi useasti osuva suosikki on läpivarmana,sen kanssa kierrätetään useampi idea/yllätysvarma siten,että ko.idea/yllätysvarman lähtö on leveästi pelattuna muissa lapuissa.Hajoituksen ulkopuolelle jäävät lähdöt on pelattuna puolileveästi osuvahkot hevoset (1 suos.,2.suos.)mukaan sisältyen.


Janzon kirjoitti: Itse olen ainakin valmis toki joustamaan, eihän sitä saa mikään jääräpää olla, vaan avoin muiden ideoille ja periksikin voi antaa, seuraavalla kiekalla on ehkä sitten sen minun ideani vuoro olla lapulla. Jos eripuraa tulee niin eikös ihan luonnollinen tapa ole äänestää? Eli kaikilla kimpan jäsenillä 1 ääni käytössään ja enemmistö voittaa, tuossahan ei sen jälkeen ole kenelläkään nokan koputtamista. Jos äänestys menee tasan niin puheenjohtaja, tässä tapauksessa kimpan vetäjä ratkaisee asian ja sillä selvä.
:


-äänestyksessä on tietysti se vaara,että jos moni kohde joutuu äänestyksen alaiseksi,niin lopputulemana on kompromissirivi mikä ei maistu kenellekkään,mutta toisaalta,onko vaarana,että kovinkaan useasti äänestykseen joudutaan?Itse kuvittelisin sen koskevan lähinnä tilanteita,joissa kierroksella on tarjolla erilaisia varmavaihtoehtoja ja äänestettäisiin lähinnä siitä,mitkä niistä valitaan.
Lähdöstä,johon tulee joka tapauksessa paljon merkkejä,ei kannata edes kinata.Merkki on sitä halvemipi mitä enemmän lähdössä on ennestään merkkejä.

Hyvää keskusteluahan tästäon aikaiseksi saatu.Odotan innolla jatkoa.
Suoraan sanottuna olen tässä jo jonkun aikaa odotellut,että jostain tipahtaisi mahdollisuus kohtuu rahaiseen ravikimppaan.
Kaverin kanssa kyllä on epäsäännöllisen säännöllisesti pelattu välttävällä menestyksellä kimppaa,mutta ongelmia on muodostunut esimerkiksi vaihtelevista työajoista ja siten lopputulemana on ollut viime hetken sisäänjätöt jonka seurauksena laput olleet "liian suuria" yksittäisiä systeemejä sen sijaan että se olisi pilkottu pienemiin halvempiin kokonaisuuksiin josta olisi karsittu turhat rivit pois.

Työpaikallakin jotkut kovasti kyselevät ravipelimenestyksestä ja joskus heittelevät ajatusta porukkalapusta,mutta ei siitäkään mitään ole tullut.Ja olen ainut kuka seuraa ihan oikeasti aktiivisesti raveja.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 23. Heinä 2012 19:10

Voin kokemuksella sanoa että lapun teko pitää luottaa max. 2 hengen vastuulle. Kymmenen tyyppiä kun latelee omia ideoitaan niin siitä ei tule yhtään mitään. Been there, done that. Ennemmin siten että joku parivaljakko tekee kuukauden pelit, jos ei voittoa, uudet tilalle. Tai jotain sinnepäin. Mutta unohtakaa tuo "aikuiset pääsee sopuun"-löpinät, sillä se tie takaa sen että ekan kuukauden jälkeen ei ketään enään voisi vähempää kimppa kiinnostaa.

T75-peli on sellanen kimpan tappaja että pois alta. Seiska osuu mielettömän harvoin ja kuusi oikein ei saa koskaan mitään. Ennemmin suosittelisin sellasta mallia että T65 olisi pääpeli, tehtäisiin joka viikko, ja bonusviikkoina sitten vaikka T75. T65:n lisäksi olisi hyvä tehdä yksi T5 peli per viikko, se lisää porukan mielenkiintoa rutkasti. Jos viikkobudjetti on 250, sillä saa jo vaikka 200 euron T65:n ja jonkun T5-viritelmän, missä voi sitten kokeilla ideavarmoilla lunastusta.
Avatar
-Nisula-
 
Viestit: 987
Liittynyt: 28. Joulu 2011 16:57
Paikkakunta: Södis

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja Ruikonperä » 24. Heinä 2012 00:03

-Nisula- kirjoitti:Voin kokemuksella sanoa että lapun teko pitää luottaa max. 2 hengen vastuulle. Kymmenen tyyppiä kun latelee omia ideoitaan niin siitä ei tule yhtään mitään. Been there, done that. Ennemmin siten että joku parivaljakko tekee kuukauden pelit, jos ei voittoa, uudet tilalle. Tai jotain sinnepäin. Mutta unohtakaa tuo "aikuiset pääsee sopuun"-löpinät, sillä se tie takaa sen että ekan kuukauden jälkeen ei ketään enään voisi vähempää kimppa kiinnostaa.

T75-peli on sellanen kimpan tappaja että pois alta. Seiska osuu mielettömän harvoin ja kuusi oikein ei saa koskaan mitään. Ennemmin suosittelisin sellasta mallia että T65 olisi pääpeli, tehtäisiin joka viikko, ja bonusviikkoina sitten vaikka T75. T65:n lisäksi olisi hyvä tehdä yksi T5 peli per viikko, se lisää porukan mielenkiintoa rutkasti. Jos viikkobudjetti on 250, sillä saa jo vaikka 200 euron T65:n ja jonkun T5-viritelmän, missä voi sitten kokeilla ideavarmoilla lunastusta.

Allekirjoitan joka sanan 100%:sti.
Ruikonperä
 
Viestit: 15604
Liittynyt: 15. Elo 2009 20:04

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 24. Heinä 2012 01:03

niin,kyllähän homma helpompaa on jos laadinta sälytetään parille tyypille.
Mutta luottamus saa olla kovaa,että rahojaan antaa täysin tuntemattomalle,kenties kovastikin erityyppiselle,pelaajalle.
Ja sitten edelleen haluan alleviivata sitä,että kimpan tietotaito potentiaali pitäisi jotenkin saada hyödynnetyä.
Muutaman täysin päätösvaltaisen pelaajan tehdessä rivit,ei peliin siunaannu tietotaitoa yhtään enempää kuin noidenkahden pelaajan....

Onhan tämmösessä kimppahommassa paljon solmuja avattavana....mutta en silti ainakaan ajatuksissani heitä pyyhettä kehään tai tuomitse mahdottomana.Jatketaan keskustelua.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 24. Heinä 2012 10:41

RaahenTiikeri kirjoitti:Mutta luottamus saa olla kovaa,että rahojaan antaa täysin tuntemattomalle,kenties kovastikin erityyppiselle,pelaajalle.


Juuri tätä hain takaa. Muutama tiikeri ja muutama erityyppinen peluri, niin hommasta ei tule ikinä valmista. Jos tiikerinkin lähtökohta on tuo, kimppa kannattaa unohtaa samoin tein.

Mutta jos tästä kimpan saatte kasaan, niin suosittelen että aloitatte maltilla, esim. 50/lärvi/kk, vain T65 peli keskiviikkoisin, jokainen saa yhden vastuukierroksen ja katsotte miten homma alkaa toimimaan. Sitten lisää panoksia jos kaikista siltä tuntuu.
Avatar
-Nisula-
 
Viestit: 987
Liittynyt: 28. Joulu 2011 16:57
Paikkakunta: Södis

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja Chocolate » 24. Heinä 2012 11:34

Janzonilla on ylhäällä hyviä kommentteja. Jos tämä kimppa sitten kaatuu omaan mahdottomuuteensa niin kaatukoon. Olen edelleen valmis (jopa innokas) kokeilemaan. Osumia joko tulee tai sitten ei tule mutta minulle on pääasia päästä jauhamaan hevosista ja peleistä sekä päästä puristelemaan vähän leveämpää lappua kuin mitä oma perse kierrosta kohti kestää.
Chocolate
 
Viestit: 2045
Liittynyt: 01. Syys 2009 17:38

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 24. Heinä 2012 12:19

-Nisula- kirjoitti:Juuri tätä hain takaa. Muutama tiikeri ja muutama erityyppinen peluri, niin hommasta ei tule ikinä valmista. Jos tiikerinkin lähtökohta on tuo, kimppa kannattaa unohtaa samoin tein.


-niin siis mitä lähtökohtaa tarkoitat?
Minä en tuolla "luottamuksella" tarkoittanut sitä,etteikö porukka olisi rehellistä,vaan sitä,että mikäli mennään ihan puhtaasti yhden/kahden kupongin laatijan mallilla,niin se sitä luottamusta vaatii.Sehän on sama kuin heittäisi kioskilla rahansa tuntemattomalle ja sanois "tee voittava peli".
Olen samaa mieltä,että kymmenestä huutavasta äänestä ei tule mitään,mutta en myöskään pidä toista ääripäätä "yksi/kaksi laatii pelit" oikeana ratkaisuna.Siinä kun häviää yksinkertaisesti se kimpan hyöty.
Joku välimuoto tarvitaan.
Ja ainakin varmaan ihmisen tarvii rahojaan kimppaan laittaessa tietää "mitä haetaan"...->antaako satasensa "once in lifetime"-pottia hakeville pelureille vai tasaisesti osumaa ja keskustelun autuutta hakevalle kimpalle?





Chocolaten kanssa samaa mieltä jotensakin->päästä jauhamaan lähdöistä ja kenties sitä kautta saada uuttakin näkökulmaa.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 24. Heinä 2012 12:46

RaahenTiikeri kirjoitti:-niin siis mitä lähtökohtaa tarkoitat?


No sitä lähtökohtaa, että jos ei uskalla 50/kuukausi lyödä vaikka täysin sokkona, niin tämäkin viritelmä kannattaa haudata saman tien. Sen verran pitää uskaltaa/luottaa kimpan kavereihin, että vaikka se yksi rivi ei olisikaan sitä mitä itse haluaa, niin ei se haittaa. Kiertävällä systeemillä saadaan kaikenlaisia pelejä.

Millä perusteella rajaisit tekijät vaikka vain viiteen tyyppiin? Jos kimpassa on esim. 10 henkeä, ketkä saavat/eivät saa sanoa mielipiteitään? Siinä on jo ensimmäinen tappelun aihe.

Kimpan tappajat top5:

- liian vaikeat pelit
- liian kallis maksu/kk, tai liian lyhyt sitoutumisaika
- epäsäännöllisyys
- liikaa hämmentäjiä
- lepsu vetäjä

Nuo kun kierrätte, niin homma voi toimia ja voin harkita jopa itse osallistumista.
Avatar
-Nisula-
 
Viestit: 987
Liittynyt: 28. Joulu 2011 16:57
Paikkakunta: Södis

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 24. Heinä 2012 13:39

niin en meinannutkaan,että laatijat pitäisi rajata viiteen kymmenestä tai vast.Mutta siis sitä vaan,että olis siinä jotenkin saatava se koko porukan "voima" käyttöön.Kiertävällä systeemillä(siis että vuoron perään joku päättää täysin yksin)ei peleistä tule sen parempia ja harkitumpia kuin kyseisen omista peleistä.

Ja toinen juttu,jonka olen jo kirjoittanut ylle monesti,niin täytyy siinä jotain speksejä olla lähtökohtana-->että mitä haetaan?Tullaanko kimpassa hakemaan viikosta toiseen 1% pelattuja yllätysvarmoja vaiko selkeästi ykkössuosikiksi pelattuja suosikkivarmoja vai heitteleekö tuo linja viikosta toiseen(laatijavuorosta toiseen)?

Vaikka kuinka ihmisillä on kimpoista huonoja kokemuksia,niin kyllä minä jotenkin uskoisin,että neuvottelemalla (useammankin ihmisen kesken)päästään sopuun edes jostain alkuasetuksista(esim juuri yllä mainittu varma-linjaus)ja silloin viikottainen keskustelu helpottuu,kun jokainen mukaan lähtenyt hyväksyy esimerkiksi sen linjan,että varmat haetaan useahksti osuvista.Ne kun eivät edes usealla kierroksella ole maku/mielipideasioita vaan raakasti faktoja->jku hevonen on helppo nimetä kierroksen todennäköisimmin voittavaksi eikä se edes herätä keskustelua.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 24. Heinä 2012 14:01

RaahenTiikeri kirjoitti:niin en meinannutkaan,että laatijat pitäisi rajata viiteen kymmenestä tai vast.Mutta siis sitä vaan,että olis siinä jotenkin saatava se koko porukan "voima" käyttöön.Kiertävällä systeemillä(siis että vuoron perään joku päättää täysin yksin)ei peleistä tule sen parempia ja harkitumpia kuin kyseisen omista peleistä.


No otetaan esimerkiksi nyt tämä kahden osallistujan miljoonan voittanut kimppa. Varmoina Dance Photo 9% ja Valiant Kemp 16%. Noissa oli näkemystä, mutta demokraattisessa 10 hengen kimpassa nuo eivät ikinä olisi tulleet varmoiksi. Ei sinne päinkään. Demokraattisessa 10 hengen kimpassa varmoina olisivat olleet Sörkän Sälli ja She loves you. Jos halutaan sellasia pelejä että potti räjähtää, max. 2 hengen iskuryhmä per viikko, tällöin saadaan näiden kahden tyypin näkemykset parhaiten esille kun annetaan heille vapaat kädet. Muuten käy kuten meillä entisen työpaikan vakiokimpassa, varmoina joka viikko Arsu-Manu-Pool-Chelsea, koska kaikkien mielipiteet piti ottaa huomioon. Ja nuohan niitä ääniä eniten sai. Joka viikko.

Ja tollaset varmalinjaukset... Noh, näette sitten miten käy. Lupaan laulaa teille sitten kuukauden päästä tätä:

http://www.youtube.com/watch?v=Z9ggo8hahIk
Avatar
-Nisula-
 
Viestit: 987
Liittynyt: 28. Joulu 2011 16:57
Paikkakunta: Södis

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 24. Heinä 2012 16:23

no,näkemys tuokin.Ja se on totta,että täydellisen demokraattisessa kimpassa lappu on hajuton ja mauton kompromissi.....(mutta ei kai tässä kukaan mitään huutoäänestyskimppaa tyyliin kaikille jotain haluakaan?)
mutta toisaalta väitän(ja tiedän varmaksi)että kymmenessä ihmisessä on enemmän näkemystä ja tietoa kuin 2 ihmisessä.Asiaa ei voi edes asettaa keskustelun alaiseksi.Mutta sen voi,ja pitääkin,kuinka se saadaan valjastettua käyttöön.



-------------------------------------------
-Nisula- kirjoitti:
No otetaan esimerkiksi nyt tämä kahden osallistujan miljoonan voittanut kimppa. Varmoina Dance Photo 9% ja Valiant Kemp 16%. Noissa oli näkemystä, mutta demokraattisessa 10 hengen kimpassa nuo eivät ikinä olisi tulleet varmoiksi. Ei sinne päinkään. Demokraattisessa 10 hengen kimpassa varmoina olisivat olleet Sörkän Sälli ja She loves you.


-nyt kävi orukalla tuurit.Jos samat ravit juostaisiin 100 kertaa,niin Sörkän Sälli/She loves you varmoina lappu olisi osunut kymmeniä kertoja useammin(ja ei,noi ei todellakaan maistuneet mulle varmoina,itsellä varmoina eyesee ja don maurizio) kuin Dance Photo/Valiant Kemp varmoina lappu.
Jälkimmäinen on tietysti paljon paljon voitokkaampaa peliä ja järkevämpää.Mutta myös kimppahenkeä tappavaa,kun sitä osumaa voi joutua odottelemaan sen pari vuottakin.


-----------------------------------------------
vaikeaa tämmönen kimppapähkinä on.Joku järkevä taso pitäisi löytää?
Kimppapeli kun ei sinänsä ole järkevää pelkkää taloudellista riskiä tasoittaakseen.Myös tietotaidollinen hyöty pitäisi saavuttaa hyötykäyttöön.
Periaatteessa erilaisten pelaajatyyppien ajatusrikkaus pitäisi saada puristettua samaan lappuun,mutta vaarana tosiaan on sekamelska,jossa hirvittävä määrä rivejä joita ei kannata pelata.
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja -Nisula- » 24. Heinä 2012 17:22

mutta toisaalta väitän(ja tiedän varmaksi)että kymmenessä ihmisessä on enemmän näkemystä ja tietoa kuin 2 ihmisessä.Asiaa ei voi edes asettaa keskustelun alaiseksi.Mutta sen voi,ja pitääkin,kuinka se saadaan valjastettua käyttöön.


Kymmenellä näkemyskellä ei ole mitään merkitystä koska tiedän että ne kymmenen näkemystä voivat erota toisistaan kuin yö ja päivä. Niiden sovittaminen yhteen on mahdotonta siten että saataisiin aikaan jotain järkevää.

Tässä ketjussa on kahdella kokemusta asiasta, minulla ja Ruikonperällä, ja molemmilla on samat kokemukset. Joten uskokaa hyvällä, mission impossible.
Avatar
-Nisula-
 
Viestit: 987
Liittynyt: 28. Joulu 2011 16:57
Paikkakunta: Södis

Re: Tallikahvion kimppapelit

ViestiKirjoittaja RaahenTiikeri » 24. Heinä 2012 18:03

Mistä sinä muiden kimppakokemuksia tiedät?
kokemusta on kyllä pienemmästä kimpasta.ei kylläkään esim.kymmenen ihmisen,myönnetään.
mutta mission imbossible on aika negatiivinen ilmaisu.


Kymmenen näkemyksen yhteen sovittaminen on toki ongelmallista,mutta se ei poista sitä tosiasiaa,että kymmenen ihmistä omaa tietoa enemmän kuin vaikka kaksi.

Eli ikään kuin typeränä vertauksena,miksi painaa 10 eri tietosanakirjaa;sammaleista,hammastieteestä,avaruudesta jne jne...kun hammastieteen professori voi kirjoittaa oman osuutensa,tähtitieteen professori avaruusosuuden ja biologian professori sammaleista kertovan osuuden ja sitten niistä painetaan yksi kirja.
Vertaus on siksi huono että noiden,toisistaan täysin poikkeavien alojen,yhteensovittaminen on helppoa.

Jokunen vuosi sitten olen pelannut kimppaa,jossa pelien laatiminen oli jaettu eri ihmisille Kv./Lv alueisiin.Enkä sano,että se nyt toiminta mallina niin hyvä olisi.Mutta ainakaan siinä ei tullut mien näkemysten tyrkyttelyä aidan toiselle puolen
Jämsän Ravit 2019?
RaahenTiikeri
 
Viestit: 3606
Liittynyt: 15. Helmi 2012 15:45

Seuraava

Paluu Totopelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron