Ei siitä pakkasen vaikutuksesta ja tuntemuksien erosta pohjoinen versus etelä tarvitse ainakaan minun kanssa ruveta kiistelemään, olen nimittäin omien kokemusten perusteella tullut ihan samaan tulokseen. Ettei menisi ihan juujuu-touhuksi, niin pienen eriävän mielipiteen esittäisin, eli tarkoittamani pohjoisemman Ruotsin radat ovat Uumajasta ylöspäin rannikolla sijaitsevat radat Umåker, Skellefteå ja Boden, joissa ilman kosteus on eri luokkaa kuin vaikkapa Ylläksellä, josta omat kokemukseni lähinnä ovat ja Ylläkselläkin saattaa tunturin ja Ylläsjärven tasolla ero olla jopa parikymmentä astetta. -20 vaikuttaa ihan eri lailla jopa Vermo/Pori/Turku versus Tampere, ja vaikutus vaan korostuu, kun mukaan otetaan kostea viima.
Pitempään jatkuneen pakkasjakson vaikutuksesta olen myös periaatteessa samaa mieltä, mutta känkkäränkkäluonne kun olen, niin tähänkin on vähän eriävä näkökanta.
Nyt siis vaikuttaa poisjäänteihin ensimmäiset kovemmat pakkaslukemat, mutta viikon-parin jälkeen alkaa vaikuttamaan ajamattomuus pakkasten takia, ainakin tämä tulee esiin valmentajien kommenteissa. Tämä tosin ei näy sitten niinkään poisjäänneissä, vaan jo ilmoittamattomuudessa, vaikutus kuitenkin sama - vähän hevosia startissa.
Nuo hoitajien olot tulee harvemmin esille, mutta kuten JokeriPokerikin mainitsee, niin he joutuvat työskentelemään paljain käsin ja lutraamaan vielä kylmän, korkeintaan haalean veden kanssa. Kuskeilla taitaa myös näppien suojaaminen olla vaikeinta, sillä herkkyys tahtoo kadota paksut tumput käsissä, naamaa ja keuhkoja suojaamassa on kaikenlaisia "kaasunaamareita".
Yhteenvetona: ei mikään herkkutilanne kenellekään.