Niin, monelta voi mennä myös pasmat sekaisin, kun pitäisi lähteä sääntöjen mukaan.
Ironista. että Ruikonperä otti vertailuun juuri Sirkan Sakari/Seppo Markkula-valjakon, jonka voi katsoa tulleen "häirityksi" lähtötohinoissa. Jos, kuten oletan, Sepa oilkin ajatellut lähtevänsä Turokkeen takaa, niin käytännössä hänellä ei ollut siihen mahdollisuutta, koska Moilanen oli tasan hänen paikallaan 100m ennen lähtölinjaa, jolloin valjakoiden tulee olla sääntöjen määräämillä paikoillaan, siis Turokkeen eturivissä. Jos Sirkan-Sakari olisi ykkösradalta pyyhkäissyt keulaan "heijaamalla" ja vaikka vielä voittanut lähdön, niin takaan ja alleviivaan, että asiasta olisi tullut paljonkin keskustelua. Nyt rike ei ollut niin "kiinnostava", kun Turoke jäi lopulta kolmanneksi. Sirkan Sakari oli muuten minulla varmana vajaa kuukausi sitten Vermossa jäädessään kolmanneksi sellaisten hevosten kuin Hiskin Heppu ja Aki-Vei taakse, joten seurannassa on.
Merkittävän edun saaminen on mielestäni yhtä "hyvä" syy lähdön uusimiseen kuin jonkun valjakon häirintäkin ja mielestäni Sirkan Sakarilla ei ollut mahdollisuutta häiriöttömään lähtöön. Jos autolähtö otetaan takaisin hyvissä ajoin, niin se on sitten jo hevosista kiinni meneekö lähtökiihdytys pitkäksi, vai onko hevonen kuskin hallittavissa. Volttilähtöjen uusinnat voivat pistää pyörimisineen myös monen osallistujan pasmat sekaisin, joten se ei saa olla esteenä autlähtöjen takaisin kutsumisille.
Ei tämä minua kovin suuresti häiritse, kunhan vaan näpyttelin kohmeiset sormeni pilkkireissun jälkeen lämpimiksi.
PS. Onhan näitä "autolähtöspesiaaleja" nähty mm. Korvenojan ja Niemisen toimesta suuremmissakin lähdöissä ja ainoana syynä on ollut edun saaminen ja ravilla lähdön varmistaminen sääntöjen vastaisesti ja silloin sanktioiden pitäisi olla myös sellaiset, että toiminta pistää kuskin ainakin harkitsemaan tekosiaan.
PS2. Tällaiset hylyt ovat aina vähän kinkkinen asia, mutta eikö maalilinja pitäisi ylittää sääntöjen mukaisella askellajilla, RAVILLA, eikä millään sekametelisopalla?