Masa V kirjoitti:Toisella palstalla joku oli kirjoittanut, että Borylla oli leveät Customit eikä siis varsinaiset jenkkikärryt. Itse olen noista merkeistä ihan pihalla... Toiset sanoo, että Ufo-Wins on ne oikeat jenkit. Silloin esim. Pulun Pilke ei menisi jenkeillä vaan ainoastaan jenkkejä muistuttavilla Customeilla...
Boryn kärryissä ainakin luki UFO... Pulun Pilkkeellä varmaan joo samanlaiset "jenkkicustomit" kuin mitä Miettinen on käyttänyt ainakin Vislakalla ja Kiida Palmalla. Niillähän vissiin pystyy volttejakin ajamaan paremmin. Ainakin renkaista noi pystyy erottamaan. Jenkkicustomeissa normaalin näköiset pyörät, mutta aidoissa ufoissa ne _ainakin_ näyttävät pienemmiltä. Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta jenkit kuin jenkit, oli aidot tai customit
Masa V kirjoitti:Ei näistä oikeasti ota selvää mikä on jenkki ja mikä ei. Mun ymmärtääkseni kaikki Ufon tyyppisetkin kärryt voidaan "jenkkikärryiksi" luokitella. Pakko on jokaisen myöntää, että joillekin hevosille nämä tuovat selvästi lisäpotkua - toisille ja uskoakseni useimmille hetkellisesti ja tietyllä tavalla askeltaville hevosille tuovat apua pysyvästi. Joillekin ne eivät tuo mitään apua ja toisille ne eivät sovi ollenkaan. Mutta hyvin monelle tulee niistä kuitenkin selvää hyötyä, Petri Salmelan muistan kommentoineen jossain haastattelussa, että etenkin vanhat hevoset niistä hyötyvät, varsat ei niinkään.
Jotenkin luontevaa ajatella, että vanha hevonen piristyy starteissa, kun meno tuntuukin yhtäkkiä kevyemmältä kuin aikaisemmin. Mutta jos sitten vaikka 5 kertaa on jo ajettu, niin ehkä se uutuudenviehätys alkaa hiipumaan ja hevonen "palaa tasolleen". Mutta osa hevosista askeltaa sillä tavalla - oikeastaan vähän väärällä tyylillä - että jenkkikärryt korjaa tuota askellusta paljon paremmaksi - keventävät etupäätä ja tuovat pidemmän takapotkun. Näin olen ymmärtänyt ja saatan olla väärässä...
Noin sen itsekin ajattelen, että vaikutus vähän sama kuin kengittä ajamisessa, että ekalla (ja ekoilla) kerralla vaikutus on suurimmillaan ja ite ainakin uskon vaikutuksen olevan ennenkaikkea henkistä. Hevonen kun ei anna läheskään kaikkea ulos (vai oletteko monesti nähneet ihmisurheilijan lailla hevosen kaatuvan maalin jälkeen rättiväsyneenä...) niin tämmöisillä varustekikkailulla saadaan se antamaan enemmän kapasiteetistaan. Vanhempia hevosia kun pitää jollain tavalla "herätellä" enemmän kuin nuoruudeninnolla puskuttavia varsoja. Tietysti joidenkin juoksemista tuo kevennys helpottaakin.
Ja jottei nyt kukaan lievää provoiluani aivan tosissaan ota tuosta varustelajista niin toki hevonen on tärkein elementti, tietysti!
Mikkelin raveista vielä, että olipa Mikkelin rata viritetty taas huippunopeaksi. Kymppilähdössäkin 28-ennätyksinen Meijän Tyttö 24,2aly ja koko totokolmikko kymmenyksen sisään. Reilun kymppitonnin tienanneet tammat! Menivät muuten huomattavasti kovempaa kuin Noriko ja voidaan varmaan ihan aiheellisesti kysyä kuinka huonoja ne muut siellä kaukana Norikon takana olivatkaan...
Jännä nähdä kumpaa Rosimo ajaa finaalissa, Air Gunneria vai Big Sky Hurricanea. Oma valintani olisi ehdottomasti Air Gunner, koska Big Skyn ravi ei kyllä tosiaan vakuuttanut. Mutta jokatapauksessa hieno ja paikkansa täyttävä uusi suurkilpailu tämä Account-Race