Kirjoittaja RaahenTiikeri » 28. Heinä 2013 20:27
niin no kyllä määkin aloin ton touhon viestin lukiessani miettiä just noita ylikylän oikkuja ja siinä mielessä kyllä varmaan "tasoittunut" taso kauttaaltaan.
Mutta jotenkin näkisin sen hevosmateriaalin "urheilustumisen" ansiona ja valmennustaidon leviämisenä.Suomenhevonen on nykyään niin puhtaasti urheiluhevonen (eli 100% populaatiosta on suuntautunut puhtaasti urheiluun)että se perusmassa on yksinkertaisesti niin homogeenista.Ei vaan voi tulla yhtä joka olisi ylivoimaisen hyvä sekä lyhyellä pätkällä että pitkällä päätösmatkalla.Valtaosa kun polveutuu kuitenkin sieltä Vokkereista ja vieskereistä ja tureista ja turoista ja jo lähtökohtaisestikaan harva saa syntyessään suurta etumatkaa.
Ja sitten valmennus;tietotaitoa on useamman käsissä ja hommaa hoidetaan persoonallisin vivahtein,mutta yhteisesti tunnustettuine ammattimaisin kriteerein.Ei tule semmoisia yksittäisiä "poppaukkoja" jotka käyttävät aivan omanlaisiaan metodeita ja useammin epäonnistuvat kaiketi yrityksissään,mutta onnistuessaan tuovat radoille aivan uniikin hevosen.
Mutta kai kuskien taktinen kypsyyskin on kasvanut.
Kyllähän koko uraa peilatessa Erikasson on nykyisessä orikatraassa "ylikylä"(en väitä olevan sitä tällä hetkellä erityisesti) ja viimeisistä kuudesta voitottomasta kuninkuustartistaan (joista kuitenkin 2 kuninkuutta)sillä olisi jokunen osakilpailuvoitto voitu (koivusen siihen tähdätessä)ottaakin.Mutta kun on ajettu puhtaasti kokonaiskilpailua ajatellen.
Tämän päivän ratkaisuvaiheessakin tuo "entinen ylikylä" näytti suuruutensa tulemalla lopun riittävän kovaa,kun suunnitelmat menivätkin uusiin puihin I.P Lennon aiheuttaessa jarrutusliikkeellään hämminkiä.Voittoa Erikassonille varmasti 2.ulkoa haettiin pitkällä matkalla eikä taatusti tuommoista lopun lämppärii-kiriä ja sekunnin osa vertailua.Kylmästi meinasi käydä,mutta ei käynyt.Luulen,että Koivusen ajatus oli alunperin olla ensimmäinen kolmannen radan letkassa.
Ja yksi mieleen tuleva asia on,että mikäli pitää paikkansa,että taso on tiivistynyt pienempiin raameihin ja hevospopulaation homogenisoitumisen takia ollaan lähtökohdiltaan lähellä toisia niin MAKSAAKO YKSIKIN VOITTO LIIKAA?Ei tietenkään aina näin,mutta onko porukka niin tiivistä että joskus voiton ottaminen maksaa seuraavalla matkalla?
Bokerille ainakin taisi tällä kertaa mailin voitto maksaa liikaa.
Maksoiko Turon Myrskylle viime vuonna 2 voittoa liikaa loukkaantumisen muodossa?
Maksoiko Vipotiinalle tällä kertaa avausvoitto liikaa,vaikkakaan suoraan sanottuna juoksut eivät jatkossa kovin hyvin menneet,niin ei se ehkä ihan tasollaan kummassakaan kp.juoksussa ollut.
Ainakin kuskin merkitys on aivan järjettömän suuri.Sen näytti Teemu Okkolin niin hyvässä kuin ratkaisuhetkillä jossain määrin pahassakin.Ei ollut todellakaan kaukana ettei AJANUT ja TAKTIKOINUT nippa nappa kisaan päässyttä hevosta(joka ei tosiaan tässä luokaltaan kärkeä)kuningattaruuteen ilman osakilpailuvoittoa.Jollainen ei muuten näyttänyt olevan lähelläkään.
Jämsän Ravit 2019?